Direktoratet for byggkvalitet
trapp rekkverk avfallsplan ferdigattest våtrom heis garasje parkering bruksendring vindu tiltaksklasse rampe bod nabovarsel selvbygger universell utforming dør riving fasadeendring overvann radon uavhengig kontroll brann dagslys støy tek17 romhøyde soverom ventilasjon avfall ildsted lys tek 17 ombruk pipe tiltaksklasser dispensasjon hovedombygging lyd Nabovarsel sentral godkjenning Ferdigattest fritidsbolig rømningsvei Våtrom boenhet håndløper snø carport rømning snøfanger teknisk rom 5153 ansvarsrett brannklasse Bruksendring bya byggesøknad fdv midlertidig rive rømningsvindu sak 10 skorstein støttemur toalett Trapp ansvarsområder bad energi korridor miljøsanering småhus Tek 17 terrenginngrep tiltakshaver u-verdi balkong belysning bruksareal Carport gjerde hybel lufttetthet mikrohus mur sikkerhetsglass situasjonskart slokkevann 5174 avstand bra Brann fall farefelt gjennomføringsplan kvalitet kvalitetssikring ledelinje risikoklasse

Søk etter f.eks. rekkverk eller bruksendring

Laster inn...

Navigasjon

  • Skjema og søknadsløsninger ny 1 Søknad og skjema
    • Digital byggesøknad for privatpersoner
    • Digital byggesøknad for proffbrukere
    • Skjemaer til byggesøknaden
  • DIBK-ikon-bygge-endre-farger 2 Bygge eller endre
    • Råd og veivisere til deg med byggeplaner
    • Nabovarsel
    • Før du starter å bygge
    • Bygg garasje uten å søke
    • Bygg tilbygg uten å søke
    • Arbeid på eksisterende bygg
    • Hvor stort kan du bygge?
    • Smartere oppussing
    • Visuelle kvaliteter for småhus
  • DIBK-ikon-forskrift-farge 1 Regelverk
    • Byggteknisk forskrift (TEK17)
    • Endringshistorikk TEK17
    • Slik leser du TEK17
    • Byggesaksforskriften (SAK10)
    • Endringer og tidligere regelverk
    • Byggevareforskriften (DOK)
    • Heisforskriften
    • Byggteknisk forskrift (TEK10)
    • Plan- og bygningsloven (pbl)
    • Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel)
  • DIBK-ikon-byggteknisk-farger 3 Byggtekniske områder
    • Mer om krav og regler til blant annet brannsikkerhet, energi, universell utforming og byggeskikk
  • DIBK-ikon-tilsyn-farger 4 Saksbehandling, tilsyn og kontroll
    • Nasjonale sjekklister for byggesak
    • Veiledning for gjennomføring av uavhengig kontroll
    • Har kommunen mottatt en digital byggesøknad?
    • Sjekkliste for tilsyn med produktdokumentasjon
  • DIBK-ikon-sentraltgodkjent-farger 2 Sentral godkjenning
    • Søk om, endre eller forny sentral godkjenning
    • Finn foretak
    • Overføre sentral godkjenning til nytt organisasjonsnummer
  • DIBK-ikon-byggevarer-farger 2 Byggevarer og dokumentasjonskrav
    • Veileder for salg av gamle byggevarer
    • Sjekk kravene for ditt produkt
    • Heis- og løfteinnretninger
    • Tipsskjema
  • Forside
  • Saksbehandling, tilsyn og kontroll
  • Temaveileder uavhengig kontroll
  • 6.1. Hva er et avvik
The document is being printed

Temaveileder uavhengig kontroll

6. Håndtering av avvik

Dato: 17.05.2025
print-front-back-image.jpg
6. Håndtering av avvik

6.1. Hva er et avvik

Et avvik er manglende samsvar mellom definerte krav og utført arbeid eller et produkt. I plan- og bygningslovens forstand oppstår et avvik når det avdekkes manglende samsvar mellom regelverkets krav og resultater av prosjekteringsarbeid eller utført byggearbeid, jf. SAK10 § 1-2 bokstav j. I denne veiledningen er det denne betydningen som legges til grunn.

Privatrettslig kan avvik brukes om manglende samsvar mellom en avtalt leveranse og faktisk leveranse. Det er også vanlig å bruke begrepet hvis det er manglende samsvar mellom en beskrevet fremgangsmåte i en rutine og den fremgangsmåten som er brukt. I slike tilfeller oppstår det et avvik i forhold til foretakets interne krav.

6.2. Åpent og lukket avvik

Kontrollforetak skal, innenfor sitt kontrollområde, kontrollere at tiltaket er i overensstemmelse med krav som følger av plan- og bygningsloven.

Avvik som avdekkes under kontroll skal dokumenteres og meldes til de ansvarlige foretakene. Dette fremgår av ansvaret til kontrollforetaket jf. SAK10 § 12-5. Ansvarlig prosjekterende eller utførende foretak har ansvar for å lukke avviket. Dette kan skje på følgende måte:

  • følge kontrollerendes merknad ved å utbedre påpekt avvik ved omprosjektering og/eller ombygging, eller
  • ved prosjektering; verifisere, jf. TEK10 kapittel 2 , at valgte ytelser og løsninger oppfyller regelverket
  • ved utførelse; vise at utførelsen er i samsvar med produksjonsunderlaget.

Der feil i prosjektering avdekkes under utførelse eller etter at arbeid er utført, vil det være prosjekterendes ansvar å omprosjektere og utarbeide nytt produksjonsunderlag som grunnlag for ombygging. Avvik lukkes ved ombygging i samsvar med revidert produksjonsunderlag.

Ansvarlig prosjekterende og utførende skal melde tilbake til kontrollerende hva som er gjort for å lukke avviket. Dersom ovennevnte alternativer for lukking av avvik ikke følges, foreligger det et åpent avvik som ansvarlig kontrollerende har plikt til å melde fra om, jf. pkt. 6.3 og 6.4.

6.3. Frist for lukking av avvik

Det bør avtales en realistisk frist i samarbeid mellom kontrollert foretak og kontrollforetaket om når avvik skal være lukket. Kontrollforetaket skal få melding fra prosjekterende eller utførende foretak når avviket er lukket.

Kontrollforetakets ansvar omfatter ikke ansvar for retting eller lukking av avvik, jf. SAK10 § 12-5 andre ledd. Det skal ikke gjøres en ny kontroll av tegninger eller utført byggearbeid, det er tilstrekkelig å konstatere at avviket er bekreftet lukket.

Hvis den avtalte fristen for lukking overskrides, skal kontrollforetaket varsle søker. Det er også mulig å bli enig om en utvidet frist for lukking, hvis omstendighetene tilsier dette.

6.4. Melding om åpent avvik til kommunen

I de tilfellene hvor avvik ikke er lukket, også etter at søker er underrettet og avtalte frister er utløpt, skal kontrollforetaket melde til kommunen om at det foreligger et åpent avvik.

6.5. Sluttrapport med avviksanmerkning

Kontrollforetak skal avgi kontrollerklæring og sluttrapport til søker når kontrolloppdraget er utført og eventuelle avvik er lukket. Når avvik ikke er lukket innen fristene, skal sluttrapporten angi at det foreligger åpne avvik. Med dette vil kontrollforetakets ansvar etter SAK10 være avsluttet.

6.6. Uenighet om avvik

Det kan oppstå uenighet mellom kontrollforetak og foretaket som er kontrollert om valgte løsninger oppfyller regelverket. Kontrollforetaket skal bygge sin konklusjon på dokumentasjon som sikrer at det ikke oppstår tvil om de faktiske forholdene. Ansvarlig kontrollerendes ansvar omfatter ikke ansvar for retting eller lukking av avvik. Prosjekterende og utførende kan lukke avvik ved å følge SAK10 §§ 12-3 bokstav j) og 12-4 bokstav l), jf. alternativene listet opp i pkt. 6.2 over.

Dersom avvik ikke lukkes, vil åpent avvik som følge av uenighet måtte meldes til kommunen og eventuelt registreres i sluttrapport fra kontrollen, jf. SAK10 § 12-5 bokstav d. Kontrollerende har ikke ansvar for å avklare eventuell uenighet om valg av løsninger og dokumentasjon av disse, jf. § 12-5 andre ledd. Det må fremgå av meldingen om åpent avvik hvilke krav og kontrollpunkt uenigheten gjelder og hva uenigheten består i. Det vil være opp til kommunen å vurdere nærmere reaksjoner.

Kommunens alternativer kan være å:

  • opprette tilsynssak, herunder kreve ytterligere dokumentasjon
  • gi pålegg om retting og varsel om tvangsmulkt
  • avslå midlertidig brukstillatelse / ferdigattest fordi det foreligger et åpent avvik og dermed brudd på regelverket
  • utstede midlertidig brukstillatelse / ferdigattest hvis kommunen finner samsvar eller at overtredelsen er bagatellmessig

 

6.7. Avvikshåndtering - skjematisk

Figuren under gir en skjematisk fremstilling av flyten i håndtering av avvik.

 

Figur 6.1 Gangen i håndtering av avvik

Avvik er avdekket i kontroll

 
Figur 6.1.1 Avvik er avdekket i kontroll
 
Figur 6.1.1 Avvik er avdekket i kontroll
 

Foretak aksepterer og utbedrer avvik.

Rapport om lukket avvik til kontrollforetak.

Kontrollforetak utsteder kontrollerklæring som grunnlag for ny status i gjennomføringsplanen.

Avvikshåndtering

 

 

Figur 6.1.2 Avvikshåndtering

 

Figur 6.1.2 Avvikshåndtering

Avvik meldes ansvarlig foretak og søker uten at avvik utbedres. Melding om åpent avvik sendes kommunen.

 

Kommunens valg er:

  • opprette tilsynssak
  • gi pålegg om utbedring med varsel om tvangsmulkt
  • avslå midlertidig brukstillatelse / ferdigattest pga. åpent avvik
  • utstede midlertidig brukstillatelse / ferdigattest fordi man ikke finner avvik
 
dibk
dibk.no
print-front-back-image.jpg

Fant du det du lette etter?

Takk for at du tok deg tid til å svare!

Om Direktoratet for byggkvalitet

Om oss

Kontakt oss

Ledige stillinger

Høringer

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Fellestjenester Bygg

 

Presse og nyheter

Presse

Abonner på nyhetsbrev

Nyhetsarkiv

Offentlig postjournal

Rapporter og publikasjoner

Klimapartnerskap for byggenæringen

 

Arrangementer

Byggesaksdagene

Byggkvalitetsdagen

 

Construction Products

Product contact point for construction