Brukerstøtte for kommuner

For å kunne bruke Nireg må kommunen selv opprette en tilgang i KS' Fiks-løsning for bruker- og tilgangsstyring.

Sist endret 15.12.2025

Kommuner kan opprette selvbetjent tilgang og brukerstyring til Nireg ved bruk av rollebeskrivelser. Fiks-plattformen gir kommunene mulighet til selv å styre hva som til enhver tid passer egen virksomhet. 

Slik får kommunen tilgang

Steg 1: Logg inn i Fiks-løsningen med ID-porten

https://forvaltning.fiks.ks.no/

Steg 2: Velg "konfigurasjon"

Steg 2 i prosessen med å gi kommunen tilgang

Steg 3: Velg organisasjon 

Steg 3 i prosessen med å gi kommunen tilgang

Hvis brukeren kan representere flere organisasjoner - velg kommunen som skal tildele innloggingen i Nireg

Steg 4: Velg Fiks tilgangsstyring for DiBK-tjenester

Steg 4: Velg Fiks tilgangsstyring for DiBK-tjenester

Steg 5: Velg NIREG Nasjonalt installasjonsregister

Steg 5 i prosessen med å gi kommunen tilgang

Steg 6: Administrer brukere for Nireg ved å legge til eller å fjerne brukere

Steg 6 i prosessen med å gi kommunen tilgang
Eksempel på hvordan man legger til en bruker
Eksempel på hvordan man legger til en bruker

Hvis brukeren allerede er registert i Fiks, vil grensesnittet se litt annerledes ut.

Har du spørsmål om bruk av Nireg?

Kommune med lokal bygningsmyndighet

Kommunen får tilgang til alle bygningene til kommunen i Nireg. Kommunen registrerer ingen informasjon i registeret, men har tilgang til alle installerte løfteinnretninger i kommunen. Som den lokale bygningsmyndigheten kan kommunen blant annet se når eieren utførte siste periodiske sikkerhetskontroll, og ved hjelp av lister følge opp eiere som ikke har fått utført periodisk sikkerhetskontroll i løpet av tidsfristen loven pålegger.