3.1. Tilsyn med kvalitetssikring
Opphør av lokal godkjenning er hovedårsaken til at tilsyn med kvalifikasjoner er gitt som prioritert fokusområde for kommunalt tilsyn. Kommunenes saksbehandling ved lokal godkjenning har i de fleste tilfeller bestått i å vurdere om krav til utdanning og praksis er oppfylt, og har i liten grad omfattet foretakets kvalitetssikringsrutiner.
Siden kvalifikasjonskrav er valgt som prioritert fokusområde for å kompensere for bortfall av kommunens lokale godkjenning, er det hensiktsmessig at tilsynet primært fokuserer på oppfyllelse av krav til utdanning og praksis. Tilsyn med kvalitetssikringsrutiner vil derfor i de fleste tilfeller være mindre aktuelt.
Dersom kommunen likevel velger å føre tilsyn med kvalitetssikringsrutiner i tiltak hvor det er erklært ansvarsrett, har veiledningen forslag til sjekklister for tilsyn med kvalitetssikringsrutiner for prosjektering og utførelse. Sjekklistene retter seg mot bruk av kvalitetssikringsrutiner i konkrete byggesaker og om rutinene er tilpasset tiltaket og oppgavene foretaket har erklært ansvarsrett for.
Generelt tilsyn med kvalitetssikringsrutiner uavhengig av konkrete byggesaker er forbeholdt Direktoratet for byggkvalitet. Direktoratet fører tilsyn med foretak som er sentralt godkjent.
3.2. Krav til kvalitetssikringsrutiner
Foretak som påtar seg ansvarsrett skal ha skriftlige rutiner som sikrer at krav i plan- og bygningslovgivningen etterleves. Kvalitetssikringsrutiner skal være tilpasset hvert enkelt byggetiltak og ansvaret og oppgavene foretaket har i prosjektet. Kravene som stilles til kvalitetssikringsrutiner vil variere i omfang, avhengig av størrelse på foretaket og hvilket ansvarsområde foretaket har i prosjektet. Rutiner må tilpasses spesielt for det enkelte prosjektet. Kvalitetssikringsrutiner skal være skriftlige og kan være egenutviklet av foretaket eller basert på et innkjøpt system.
Kravene til kvalitetssikring etter byggesaksforskriften skal først og fremst bidra til at tiltaket er prosjektert og utført i samsvar med byggteknisk forskrift. Krav utover byggteknisk forskrift, eksempelvis krav som følger av privatrettslige avtaler, omfattes ikke. Kravene til kvalitetssikring skal også sikre dokumentasjon for oppfyllelse av kvalitetskravene og krav i arealplaner og tillatelser. Kvalitetssikringsrutinene skal dessuten bidra til at foretaket følger kravene til byggesaksprosessen. Bruk av rutiner og sjekklister skal sikre sporbarhet og dokumentere at foretaket har ivaretatt sitt ansvar og funksjon.
Krav til kvalitetssikringsrutiner følger av SAK10 § 10-1. Rutinene skal omfatte
-
rutiner for å identifisere, ivareta, verifisere og dokumentere oppfyllelse av krav til tiltaket gitt i eller i medhold av pbl og som er relevante for foretakets oppgave og ansvarsområde
-
rutiner for å ivareta de plikter og oppgaver som ligger til foretakets ansvar og funksjon
-
rutiner for å styre andre foretak som foretaket knytter til seg
-
rutiner for avviksbehandling
3.3. Rutiner for oppfyllelse av krav til tiltaket
Kvalitetssikringsrutiner etter SAK10 § 10-1 første ledd bokstav a skal først og fremst sikre at prosjektering og utførelse av tiltaket blir i samsvar med byggteknisk forskrift. Kvalitetssikringsrutiner skal også ivareta oppfyllelse av krav som følger av arealplaner, tillatelse mv.
Rutiner for å identifisere, ivareta, verifisere og dokumentere oppfyllelse av krav vil være forskjellige for utførende og prosjekterende foretak.
Kvalitetssikringsrutiner skal bl.a. sikre at prosjekterende har identifisert alle relevante krav og ytelser. Hvilke krav etter byggteknisk forskrift som er relevante, vil avhenge av foretakets oppgave og ansvarsområde i det konkrete prosjektet. Hvilke byggtekniske krav foretaket skal ha rutiner for å oppfylle, vil derfor avhenge av ansvaret i byggesaken. Dersom foretaket har erklært ansvarsrett innen for eksempel brannprosjektering, må bl.a. bestemmelsene i TEK10 kap. 11. Sikkerhet ved brann være omfattet av foretakets kvalitetssikringsrutiner.
Foretaket skal ha rutiner for å verifisere oppfyllelse av alle relevante byggtekniske krav. TEK10 kap. 2. Dokumentasjon av oppfyllelse av krav stiller krav til hvordan verifikasjon skal gjennomføres og dokumenteres. Kvalitetssikringsrutiner skal sikre at verifikasjonen utføres og dokumenteres tilfredsstillende slik at tiltaket blir i samsvar med alle relevante krav som følger av TEK10. Kvalitetssikringsrutiner skal også sikre at andre krav til tiltaket etter plan- og bygningsloven utover TEK10 oppfylles og dokumenteres.
For utførende foretak vil kvalitetssikringsrutinene i stor grad være knyttet opp til at produksjonsunderlaget følges. Ansvarlig prosjekterende skal prosjektere i samsvar med TEK10 og utarbeide produksjonsunderlag og nødvendige tegninger mv. slik at ansvarlig utførende kan utføre sine arbeider i samsvar med dette.
3.4. Rutiner for ivaretakelse av foretakets oppgaver og plikter
Kvalitetssikringsrutiner etter SAK10 § 10-1 første ledd bokstav b innebærer at foretaket skal ha rutiner for å oppfylle pliktene og ansvaret som følger av SAK10 kap. 12. Ansvar. Pliktene til ansvarlige foretak avhenger av hvilken funksjon og oppgave foretaket har erklært ansvarsrett for. Tilsvarende vil kravene til rutiner variere med foretakets funksjon og oppgave i byggesaken.
Ansvarlig søker har en rekke oppgaver og foretaket skal ha rutiner for å sikre at disse utføres i tråd med regelverket. Søker skal derfor ha rutiner som bl.a. sikrer at søknadene om rammetillatelse, igangsettingstillatelse og ferdigattest inneholder alle relevante opplysninger. Videre skal det være rutiner for å utarbeide, oppdatere og sende inn gjennomføringsplan. Ansvarlig søker skal identifisere og avklare ansvarsområdene. Det skal være rutiner for å videreformidle tillatelser og annen kommunikasjon fra bygningsmyndigheten til aktørene i byggesaken. I de tilfeller der det er flere foretak i byggesaken, skal ansvarlig søker ha rutiner for å samordne de ansvarlige foretakene, der ansvaret for dette ikke særskilt ligger til annet foretak. Tilsvarende skal ansvarlig søker ha rutiner for utøvelse av øvrige plikter og oppgaver som ligger til funksjonen i tråd med SAK10 § 12-2.
Ansvarlig prosjekterendes oppgaver og plikter utdypes i SAK10 § 12-3. Ansvarlig prosjekterende skal bl.a. ha rutiner for:
-
koordinering av grensesnitt mot andre ansvarlig prosjekterende
-
å varsle dersom prosjekteringen utløser behov for sikringstiltak
-
at det blir utarbeidet tilstrekkelig grunnlag for avfallsplan og utarbeide eller fremskaffe dokumentasjon som grunnlag for forvaltning, drift og vedlikehold
-
å lukke avvik som er påpekt av ansvarlig kontrollerende
-
å sikre at produkter som prosjekterende har spesifisert, har nødvendig produktdokumentasjon og er egnet for å bygges inn i tiltaket
-
de øvrige plikter som følger av funksjonen.
Ansvarlig utførendes oppgaver og plikter er utdypet i SAK10 § 12-4. Ansvarlig utførende skal bl.a. ha rutiner for:
-
at utførelsen er kvalitetssikret og at tiltaket er plassert korrekt i tråd med tillatelsen og situasjonsplan
-
å koordinere grensesnitt mot andre utførende
-
å melde fra dersom prosjekteringen er mangelfull eller dersom det er behov for å gjøre endringer som krever søknad og tillatelse
-
de øvrige plikter som følger av funksjonen.
3.5. Rutiner for å styre andre foretak
Foretak skal ha kvalitetssikringsrutiner for å sikre styring av underleverandører, jf. SAK10 § 10-1 første ledd bokstav c. Det innebærer at foretaket skal ha rutiner for å se til at underentreprenør eller underkonsulent oppfyller kvalifikasjonskravene. Videre skal det være rutiner for at arbeidet blir tilfredsstillende kvalitetssikret.
3.6. Rutiner for avviksbehandling
Foretak skal ha kvalitetssikringsrutiner for avviksbehandling, jf. SAK10 § 10-1 første ledd bokstav d. Det innebærer at foretaket skal ha rutiner for å identifisere, behandle og lukke avvik slik at tiltaket blir i samsvar med tillatelse og relevante krav. Kravet innebærer at det skal kunne dokumenteres hva som faktisk er avdekket og rettet.