§ 28. Markedstilsynsmyndighet
Direktoratet for byggkvalitet er markedstilsynsmyndighet for heiser.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet er klageinstans for vedtak som fattes av markedstilsynsmyndigheten.
§ 29. Tilsyn med heiser og sikkerhetskomponenter
Markedstilsynsmyndighet kan kreve tilsendt produktdokumentasjon og annen informasjon som er tilgjengelig ved omsetning, markedsføring, distribusjon eller bruk av heiser eller sikkerhetskomponenter, herunder dokumentasjon for attestering av samsvar eller vurdering og verifikasjon av egenskaper, og test- og beregningsgrunnlag som er brukt ved utarbeidelse av produktdokumentasjonen.
Markedstilsynsmyndighet skal gis adgang til produkt, rom, areal eller annet område som anses nødvendig for å kunne utføre vurdering av heisen eller sikkerhetskomponenten.
Ved begrunnet mistanke om at det omsettes, markedsføres, distribueres eller brukes en heis eller sikkerhetskomponent som ikke har tilfredsstillende produktdokumentasjon, herunder ufullstendig eller uriktig dokumentasjon eller hvor heisen kan medføre fare for sikkerhet, helse eller miljø, skal bygningsmyndighet og annen offentlig myndighet som behandler tiltak etter sektorlovgivning som omfattes av plan- og bygningsloven § 29-7, melde forholdet til markedstilsynsmyndigheten.
Dersom produsent eller dennes representant trekker en heis eller sikkerhetskomponent som ikke har tilfredsstillende produktdokumentasjon, herunder ufullstendig eller uriktig dokumentasjon eller hvor heisen kan medføre fare for sikkerhet, helse og miljø, tilbake fra markedet, skal det sendes melding til markedstilsynsmyndigheten.
§ 30. Tilsyn med EØS-markedet og kontroll av heiser eller sikkerhetskomponenter som innføres på EØS-markedet
Artikkel 15 nr. 3 og artikkel 16–29 i forordning (EF) nr. 765/2008 får anvendelse på heiser og sikkerhetskomponenter.
§ 31. Framgangsmåte for håndtering av heiser som utgjør en risiko
Dersom markedstilsynsmyndighetene har tilstrekkelige grunner til å anta at en heis som omfattes av denne forskrift, utgjør en risiko for menneskers helse eller sikkerhet eller eventuelt for sikkerheten for eiendom, skal de utføre en vurdering av den berørte heisen som omfatter alle relevante krav fastsatt i denne forskrift. De berørte markedsdeltakere skal samarbeide med markedstilsynsmyndighetene for dette formål etter behov.
Dersom markedstilsynsmyndighetene i forbindelse med vurderingen nevnt i første ledd finner at en heis ikke oppfyller kravene i denne forskrift, skal de omgående kreve at installatøren treffer alle egnede korrigerende tiltak for å bringe heisen i samsvar med disse kravene innen en rimelig frist som de fastsetter ut fra risikoens art.
Markedstilsynsmyndighetene skal underrette det relevante tekniske kontrollorgan om dette. Artikkel 21 i forordning (EF) nr. 765/2008 får anvendelse på tiltakene nevnt i annet ledd.
Markedsdeltakeren skal sikre at alle egnede korrigerende tiltak treffes med hensyn til alle berørte heiser som denne har brakt i omsetning eller gjort tilgjengelig på EØS-markedet.
Dersom installatøren ikke treffer fyllestgjørende korrigerende tiltak innen fristen nevnt i annet ledd, skal markedstilsynsmyndighetene
a) treffe alle egnede midlertidige tiltak for å forby eller begrense omsetningen av den berørte heisen på deres nasjonale marked eller bruken av den, eller
b) tilbakekalle heisen.
Dersom markedstilsynsmyndighetene anser at det manglende samsvaret ikke er begrenset til deres nasjonale territorium, skal de underrette Kommisjonen og de andre EØS-statene om resultatene av vurderingen og om de tiltak de har pålagt markedsdeltakerne å treffe.
§ 32. Framgangsmåte for håndtering av sikkerhetskomponenter som utgjør en risiko
Dersom markedstilsynsmyndighetene har tilstrekkelige grunner til å anta at en sikkerhetskomponent som omfattes av denne forskrift, utgjør en risiko for menneskers helse eller sikkerhet eller eventuelt for sikkerheten for eiendom, skal de utføre en vurdering av den berørte sikkerhetskomponenten som omfatter alle relevante krav fastsatt i denne forskrift. De berørte markedsdeltakere skal samarbeide med markedstilsynsmyndighetene for dette formål etter behov.
Dersom markedstilsynsmyndighetene i forbindelse med vurderingen nevnt i første ledd finner at en sikkerhetskomponent ikke oppfyller kravene i denne forskrift, skal de omgående kreve at den berørte markedsdeltaker treffer alle egnede korrigerende tiltak for å
a) bringe sikkerhetskomponenten i samsvar med disse kravene
b) trekker sikkerhetskomponenten tilbake fra markedet eller
c) tilbakekaller sikkerhetskomponenten innen en rimelig frist som de fastsetter ut fra risikoens art.
Markedstilsynsmyndighetene skal underrette det relevante tekniske kontrollorgan om dette. Artikkel 21 i forordning (EF) nr. 765/2008 får anvendelse på tiltakene nevnt i annet ledd.
Markedsdeltakeren skal sikre at alle egnede korrigerende tiltak treffes med hensyn til alle berørte sikkerhetskomponenter som denne har brakt i omsetning eller gjort tilgjengelig på EØS-markedet.
Dersom den berørte markedsdeltaker ikke treffer fyllestgjørende korrigerende tiltak innen fristen nevnt i annet ledd, skal markedstilsynsmyndighetene treffe alle egnede midlertidige tiltak for å
a) forby eller begrense tilgjengeliggjøring av sikkerhetskomponenten på deres nasjonale marked
b) trekke sikkerhetskomponenten tilbake fra dette markedet eller
c) tilbakekalle sikkerhetskomponenten.
Dersom markedstilsynsmyndighetene anser at det manglende samsvaret ikke er begrenset til deres nasjonale territorium, skal de underrette Kommisjonen og de andre EØS-statene om resultatene av vurderingen og om de tiltak de har pålagt markedsdeltakerne å treffe.
§ 33. Heiser eller sikkerhetskomponenter som oppfyller kravene, men som utgjør en risiko
Dersom markedstilsynsmyndigheten etter å ha utført en vurdering i henhold til § 31 første ledd kommer til at en heis, selv om den er i samsvar med denne forskrift, utgjør en risiko for menneskers helse eller sikkerhet eller eventuelt for sikkerheten for eiendom, skal markedstilsynsmyndigheten kreve at installatøren treffer alle egnede tiltak for å
a) sikre at den berørte heisen ikke lenger utgjør noen risiko
b) tilbakekaller heisen eller
c) begrenser eller forbyr bruken av heisen innen et rimelig tidsrom, som markedstilsynsmyndigheten fastsetter ut fra risikoens art.
Dersom markedstilsynsmyndigheten etter å ha utført en vurdering i henhold til § 32 første ledd kommer til at en sikkerhetskomponent, selv om den er i samsvar med denne forskrift, utgjør en risiko for menneskers helse eller sikkerhet eller eventuelt for sikkerheten for eiendom, skal markedstilsynsmyndigheten kreve at den berørte markedsdeltaker treffer alle egnede tiltak for å
a) sikre at den berørte sikkerhetskomponent ikke lenger utgjør noen risiko når den bringes i omsetning,
b) trekker sikkerhetskomponenten tilbake fra markedet eller
c) tilbakekaller sikkerhetskomponenten innen et rimelig tidsrom, som markedstilsynsmyndigheten fastsetter ut fra risikoens art.
Markedsdeltakeren skal sikre at korrigerende tiltak treffes med hensyn til alle berørte heiser eller sikkerhetskomponenter som denne har brakt i omsetning eller gjort tilgjengelig på EØS-markedet.
Markedstilsynsmyndigheten skal umiddelbart underrette Kommisjonen og de øvrige EØS-statene om dette.
§ 34. Formelt manglende samsvar
Markedstilsynsmyndigheten skal pålegge den berørte markedsdeltaker å bringe det manglende samsvaret til opphør dersom markedstilsynsmyndigheten fastslår et av følgende tilfeller:
a) CE-merkingen er påført i strid med artikkel 30 i forordning (EF) nr. 765/2008 eller § 19 i denne forskrift
b) CE-merkingen er ikke påført
c) identifikasjonsnummeret til det tekniske kontrollorgan er påført i strid med § 19 eller er ikke påført selv om dette i henhold til § 19 skulle ha vært gjort
d) det er ikke utarbeidet noen EU-samsvarserklæring
e) EU-samsvarserklæringen er ikke utarbeidet på riktig måte
f) den tekniske dokumentasjonen nevnt i vedlegg IV del A og B og i vedlegg VII, VIII og XI er enten ikke tilgjengelig eller er ikke fullstendig
g) navn, firma eller registrert varemerke eller adressen til installatøren, produsenten eller importøren er ikke angitt i samsvar med § 5 sjette ledd, § 8 sjette ledd eller § 10 tredje ledd
h) opplysningene som gjør det mulig å identifisere heisen eller sikkerhetskomponenten, er ikke angitt i samsvar med § 5 femte ledd eller § 8 femte ledd
i) heisen eller sikkerhetskomponenten er ikke ledsaget av dokumentene nevnt i § 5 syvende ledd eller § 8 syvende ledd, eller dokumentene er ikke i samsvar med gjeldende krav.
Dersom det manglende samsvaret nevnt i første ledd vedvarer for en heis, skal markedstilsynsmyndigheten treffe alle egnede tiltak for å
a) begrense eller forby bruken av heisen eller
b) tilbakekalle heisen.
Dersom det manglende samsvaret nevnt i første ledd vedvarer for en sikkerhetskomponent, skal markedstilsynsmyndigheten
a) begrense eller forby tilgjengeliggjøringen på markedet av sikkerhetskomponenten eller
b) påse at sikkerhetskomponenten blir tilbakekalt eller trukket tilbake fra markedet.
§ 35. Tvangsmulkt
Markedstilsynsmyndigheten kan ilegge tvangsmulkt etter plan- og bygningsloven § 29-7b dersom pålegg etter denne forskriften ikke etterkommes innen en særskilt angitt frist.
Tvangsmulkten fastsettes samtidig med pålegg om retting og løper fra fristoverskridelsen for retting. Der tvangsmulkt ikke fastsettes samtidig med pålegg, skal det gis eget forhåndsvarsel om tvangsmulkt.
Det kan fastsettes at tvangsmulkten løper så lenge det ulovlige forhold varer, som et engangsbeløp eller som en kombinasjon av løpende mulkt og engangsbeløp. Tvangsmulkten ilegges den ansvarlige for overtredelsen, og tilfaller staten.
Tvangsmulkten er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 36. Overtredelsesgebyr. Gebyrenes størrelse
Markedstilsynsmyndigheten kan ilegge overtredelsesgebyr etter plan- og bygningsloven § 29-7c inntil angitte beløpsgrenser for forsettlige eller uaktsomme overtredelser av denne forskriften.
Markedstilsynsmyndigheten kan ilegge overtredelsesgebyr inntil kr 50 000 for mindre avvik og inntil kr 100 000 for vesentlige avvik.
Høyere overtredelsesgebyr enn nevnt i annet ledd kan ilegges ved alvorlige overtredelser. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på forhold som nevnt i § 37. Overtredelsesgebyr kan uansett ikke overstige kr 200 000 for samme handling enten den medfører én eller flere overtredelser.
§ 37. Utmåling av overtredelsesgebyr
Ved vurdering av overtredelsesgebyrets størrelse kan markedstilsynsmyndigheten legge vekt på:
a. hvor alvorlig overtredelsen er
b. om eventuelt pålegg gitt med hjemmel i denne forskriften er fulgt
c. om overtrederen gjentatte ganger har vært ansvarlig for forhold som kan medføre overtredelsesgebyr
d. om overtredelsen bidrar til økonomisk gevinst
e. om overtredelsen er gjort i vinnings hensikt
f. om overtredelsesgebyret vil virke urimelig ut fra overtrederens økonomiske situasjon.
§ 38. Gebyr
Markedstilsynsmyndighetene kan kreve at den som produserer eller importerer et produkt etter denne forskrift helt eller delvis skal dekke kostnadene for testing og inspeksjon som anses som nødvendige for å vurdere et produkts egenskaper og virkninger. Kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 39. Overgangsbestemmelse
Heiser som omfattes av direktiv 95/16/EØF og er i samsvar med nevnte direktiv, og som bringes i omsetning før 20. april 2016 kan fortsatt settes i drift.
Sikkerhetskomponenter som omfattes av direktiv 95/16/EØF og er i samsvar med nevnte direktiv, og som bringes i omsetning før 20. april 2016 kan fortsatt gjøres tilgjengelig på markedet.
Sertifikater utstedt og vedtak gjort av tekniske kontrollorgan i samsvar med direktiv 95/16/EF skal være gyldige i henhold til denne forskrift.
§ 40. Ikrafttredelse
Denne forskrift trer i kraft 20. april 2016, med unntak av kap. IV om tekniske kontrollorgan som trer i kraft straks.
Fra 20. april 2016 endres forskrift 17. desember 2013 nr. 1579 om omsetning og dokumentasjon av produkter til byggverk og forskrift 26. mars 2010 nr. 489 om tekniske krav til byggverk (Byggteknisk forskrift) slik: ---