§ 20. Utpeking av tekniske kontrollorganer
Tekniske kontrollorgan skal utpekes av Direktoratet for byggkvalitet etter reglene i lov 16. juni 1994 nr. 20 om tekniske kontrollorgan som har til oppgåve å gjennomføre samsvarsvurderingar.
Som grunnlag for utpekingen etter første ledd skal organet være akkreditert av et nasjonalt akkrediteringsorgan. Et organ som ikke er akkreditert kan i særskilte tilfeller likevel utpekes, forutsatt at direktoratet kan dokumentere at organet oppfyller relevante krav.
Det berørte organ kan utføre virksomhet som tekniske kontrollorgan bare dersom Kommisjonen eller de andre EØS-statene ikke har reist innvendinger mot dette innen to uker etter en utpeking basert på et akkrediteringsbevis, eller innen to måneder for en utpeking som ikke er basert på slik akkreditering. Det er bare et slikt organ som skal anses som et tekniske kontrollorgan i henhold til denne forskrift.
§ 21. Søknad om utpeking
Et teknisk kontrollorgan skal legge fram en søknad om utpeking for utpekingsmyndigheten i den EØS-stat der det er opprettet.
Søknaden om utpeking skal ledsages av en beskrivelse av den samsvarsvurderingsvirksomhet, den eller de framgangsmåter for samsvarsvurdering og de heisene eller sikkerhetskomponentene som organet hevder å være kompetent for, samt eventuelt et akkrediteringsbevis utstedt av et nasjonalt akkrediteringsorgan som bekrefter at det tekniske kontrollorganet oppfyller kravene fastsatt i § 22.
Dersom det berørte tekniske kontrollorganet ikke kan legge fram et akkrediteringsbevis, skal det gi utpekingsmyndigheten all den dokumentasjon som er nødvendig for å kontrollere, bekrefte og regelmessig føre tilsyn med at organet oppfyller kravene fastsatt i § 22.
§ 22. Krav til tekniske kontrollorganer
Med sikte på utpeking skal et teknisk kontrollorgan oppfylle kravene fastsatt i 2–11 ledd.
Et teknisk kontrollorgan skal opprettes i henhold til gjeldende norsk lovgivning og være en juridisk person.
Et teknisk kontrollorgan skal være en tredjepart som er uavhengig av organisasjonen og heisene eller sikkerhetskomponentene det vurderer. Et organ som tilhører en næringslivs- eller yrkesorganisasjon som representerer foretak som deltar i konstruksjon, produksjon, levering, montering, bruk eller vedlikehold av heiser eller sikkerhetskomponenter som organet vurderer, kan anses å være et slikt organ, forutsatt at det er påvist at organet er uavhengig og at det ikke foreligger interessekonflikter.
Et teknisk kontrollorgan, dets øverste ledelse og personell som har ansvar for å utføre samsvarsvurderinger, skal ikke være konstruktør, produsent, leverandør, installatør, kjøper, eier, bruker eller vedlikeholder av heiser eller sikkerhetskomponenter de vurderer, og heller ikke være representant for noen av disse partene. Dette skal ikke utelukke bruk av vurderte heiser eller sikkerhetskomponenter som er nødvendige for det tekniske kontrollorganets virksomhet eller bruk av slike heiser eller sikkerhetskomponenter for personlige formål. Dette utelukker ikke muligheten for at produsenten eller installatøren og organet kan utveksle tekniske opplysninger. Et teknisk kontrollorgan, dets øverste ledelse og personell som har ansvar for å utføre samsvarsvurderingene, skal ikke være direkte involvert i utforming, produksjon eller konstruksjon, markedsføring, installasjon, bruk eller vedlikehold av slike heiser eller sikkerhetskomponenter, og heller ikke representere parter som deltar i slik virksomhet. De skal ikke delta i noen form for virksomhet som kan påvirke deres uavhengige vurdering eller integritet i forbindelse med den samsvarsvurderingsvirksomhet de er utpekt for. Dette skal særlig gjelde rådgivningstjenester. De teknisk kontrollorganene skal sikre at deres datterforetaks eller underleverandørers virksomhet ikke påvirker fortroligheten, objektiviteten eller upartiskheten i organenes samsvarsvurderingsvirksomhet.
De tekniske kontrollorganene og deres personell skal utføre samsvarsvurderingsvirksomheten med den største faglige integritet og ha de nødvendige tekniske kvalifikasjoner på det aktuelle området, og de skal ikke være utsatt for noen form for press eller påvirkning, særlig av økonomisk art, som kan påvirke deres skjønn eller resultatene av deres samsvarsvurderingsvirksomhet, særlig ikke fra personer eller grupper av personer som berøres av resultatene av denne virksomheten.
Et teknisk kontrollorgan skal kunne utføre alle samsvarsvurderingsoppgaver som det er tillagt i henhold til vedlegg IV–XII, og som det er utpekt for, uansett om disse oppgaver utføres av det tekniske kontrollorganet selv eller på dets vegne og ansvar. Et teknisk kontrollorgan skal til enhver tid og for hver framgangsmåte for samsvarsvurdering og hver type eller kategori av heiser eller sikkerhetskomponenter som det er utpekt for, ha til rådighet
a) nødvendig personell med teknisk kunnskap og tilstrekkelig og relevant erfaring til å utføre samsvarsvurderingen
b) nødvendige beskrivelser av framgangsmåter for samsvarsvurdering som sikrer åpenhet og mulighet til å gjenta disse framgangsmåtene. Organet skal ha egnede retningslinjer og framgangsmåter for å skille mellom oppgaver det utfører som utpekt organ, og annen virksomhet
c) nødvendige framgangsmåter for utførelse av virksomheten, som tar behørig hensyn til foretakets størrelse, i hvilken sektor det driver sin virksomhet, dets struktur, kompleksiteten ved det aktuelle produktets teknologi samt produksjonsprosessens masse- eller seriepreg.
Et teknisk kontrollorgan skal ha de nødvendige midler til på en egnet måte å kunne utføre de tekniske og administrative oppgaver som er forbundet med samsvarsvurderingsvirksomheten, og skal ha tilgang til alt nødvendig utstyr og alle nødvendige anlegg.
Personell med ansvar for å utføre samsvarsvurderinger skal ha
a) solid teknisk og yrkesrettet opplæring som omfatter all samsvarsvurderingsvirksomhet som det tekniske kontrollorganet er utpekt for
b) tilfredsstillende kunnskap om de krav som gjelder for vurderingene de utfører, og nødvendige fullmakter til å utføre slike vurderinger
c) tilfredsstillende kunnskap om og forståelse av de grunnleggende helse- og sikkerhetskravene fastsatt i vedlegg I, gjeldende harmoniserte standarder og relevante bestemmelser i EØS'harmoniseringsregelverk og i nasjonal lovgivning
d) kompetanse til å utarbeide sertifikater, dokumenter og rapporter som viser at vurderingene er utført.
Det skal sikres at det tekniske kontrollorganet, dets øverste ledelse og personell med ansvar for å utføre samsvarsvurderinger er upartiske. Godtgjøringen til et teknisk kontrollorgans øverste ledelse og til personell med ansvar for å utføre samsvarsvurderingene skal ikke være avhengig av antallet utførte vurderinger eller av resultatet av slike vurderinger.
Det tekniske kontrollorganene skal tegne ansvarsforsikring.
Det tekniske kontrollorganets personell skal være underlagt taushetsplikt med hensyn til alle opplysninger de innhenter når de utfører sine oppgaver i henhold til vedlegg IV–XII eller enhver internrettslig bestemmelse som gir det virkning, unntatt overfor vedkommende myndigheter i den EØS-stat der det utfører sin virksomhet. Eiendomsretten skal vernes.
De tekniske kontrollorganene skal delta i eller sikre at deres personell med ansvar for å utføre samsvarsvurderinger blir underrettet om relevant standardiseringsvirksomhet og virksomheten til samordningsgruppen for tekniske kontrollorganer for heiser opprettet i henhold til relevante deler av Unionens harmoniseringsregelverk. De tekniske kontrollorganene skal anvende de forvaltningsvedtak og dokumenter som denne gruppens arbeid munner ut i, som generelle retningslinjer.
§ 23. Tekniske kontrollorganers datterforetak og underleverandører
Dersom et teknisk kontrollorgan overdrar bestemte oppgaver i forbindelse med samsvarsvurderingen til en underleverandør eller et datterforetak, skal det sikre at underleverandøren eller datterforetaket oppfyller kravene i § 22 og underrette utpekingsmyndigheten om dette.
Tekniske kontrollorganer skal påta seg det fulle ansvar for de oppgaver som blir utført av underleverandører eller datterforetak, uansett hvor disse er etablert.
Oppgaver kan overdras til en underleverandør eller et datterforetak bare dersom kunden har gitt sitt samtykke.
Tekniske kontrollorganer skal kunne stille til rådighet for utpekingsmyndigheten de relevante dokumenter om vurderingen av underleverandørens eller datterforetakets kvalifikasjoner og de oppgaver de har utført i henhold til vedlegg IV–XII.
§ 24. Endringer av utpeking
Dersom et teknisk kontrollorgan ikke lenger oppfyller kravene i § 22, eller det ikke oppfyller sine forpliktelser, skal utpekingsmyndigheten enten begrense, midlertidig oppheve eller trekke tilbake utpekingen, avhengig av hvor alvorlig den manglende oppfyllelsen av disse kravene eller forpliktelsene er.
Ved begrensing, midlertidig oppheving eller tilbaketrekking av en utpeking eller dersom det tekniske kontrollorganet har sluttet sin virksomhet, har utpekingsmyndigheten adgang til å treffe egnede tiltak for å sikre at organets arkiver enten blir behandlet av et annet teknisk kontrollorgan eller blir holdt tilgjengelig for de ansvarlige utpekingsmyndigheter og markedstilsynsmyndigheter på deres anmodning.
§ 25. Innvendinger vedrørende tekniske kontrollorganers kompetanse
Kommisjonen har anledning til å undersøke alle saker der den er i tvil om eller er blitt gjort oppmerksom på at det foreligger tvil om hvorvidt et teknisk kontrollorgan er kompetent eller fortsatt oppfyller de krav og det ansvar det er underlagt.
§ 26. Tekniske kontrollorganers driftsmessige forpliktelser
Tekniske kontrollorganer skal utføre samsvarsvurderinger etter framgangsmåten for samsvarsvurdering fastsatt i § 15 og § 16.
Samsvarsvurderingene skal utføres på en måte som står i forhold til målet, slik at markedsdeltakerne ikke pålegges unødvendige byrder. Tekniske kontrollorganer skal utføre sin virksomhet slik at det tas behørig hensyn til foretakets størrelse, i hvilken sektor det driver sin virksomhet, dets struktur, kompleksiteten ved heisens eller sikkerhetskomponentens teknologi samt produksjonsprosessens masse- eller seriepreg. I den forbindelse skal de likevel overholde den grad av strenghet og det vernenivå som kreves for at heisene eller sikkerhetskomponentene skal være i samsvar med denne forskrift.
Dersom et teknisk kontrollorgan finner at en installatør eller produsent ikke har oppfylt de grunnleggende helse- og sikkerhetskravene i denne forskrift eller tilsvarende harmoniserte standarder eller andre tekniske spesifikasjoner, skal det kreve at installatøren eller produsenten treffer egnede korrigerende tiltak, og ikke utstede et samsvarssertifikat.
Dersom et teknisk kontrollorgan i forbindelse med kontroll av samsvar etter utstedelsen av et sertifikat eller en beslutning om godkjenning av kvalitetssystem, alt etter som, finner at en heis eller en sikkerhetskomponent ikke lenger er i samsvar med kravene, skal det kreve at installatøren eller produsenten treffer hensiktsmessige korrigerende tiltak, og om nødvendig midlertidig oppheve eller trekke tilbake sertifikatet eller beslutningen om godkjenning.
Dersom det ikke treffes korrigerende tiltak, eller dersom de ikke har den ønskede virkning, skal det tekniske kontrollorgan begrense, midlertidig oppheve eller trekke tilbake eventuelle sertifikater eller beslutning(er) om godkjenning, alt etter hva som er relevant.
§ 27. Tekniske kontrollorganers informasjonsplikt
Tekniske kontrollorgan skal underrette utpekingsmyndigheten om
a) alle tilfeller av avslag, begrensning, midlertidig oppheving eller tilbaketrekking av et sertifikat eller en beslutning om godkjenning av kvalitetssystem
b) alle omstendigheter som påvirker omfanget av eller vilkårene for utpeking
c) alle anmodninger de har mottatt fra markedstilsynsmyndighetene vedrørende opplysninger om samsvarsvurderingsvirksomhet
d) på anmodning, samsvarsvurderingsvirksomhet som er utført innenfor rammen av organets utpeking, og enhver annen virksomhet som er utført, herunder virksomhet og underleveranser over landegrensene.
Tekniske kontrollorganer skal gi de andre organene som er utpekt i henhold til denne forskrift og som utfører tilsvarende former for samsvarsvurdering som omfatter de samme typene heiser eller sikkerhetskomponenter, alle relevante opplysninger om spørsmål knyttet til negative og, på anmodning, positive resultater av samsvarsvurderinger.