Direktoratet for byggkvalitet

Navigasjon

  • Skjema og søknadsløsninger ny 1 Søknad og skjema
    • Digital byggesøknad for privatpersoner
    • Digital byggesøknad for proffbrukere
    • Skjemaer til byggesøknaden
  • DIBK-ikon-bygge-endre-farger 2 Bygge eller endre
    • Råd og veivisere til deg med byggeplaner
    • Nabovarsel
    • Før du starter å bygge
    • Bygg garasje uten å søke
    • Bygg tilbygg uten å søke
    • Arbeid på eksisterende bygg
    • Hvor stort kan du bygge?
    • Smartere oppussing
    • Visuelle kvaliteter for småhus
  • DIBK-ikon-forskrift-farge 1 Regelverk
    • Byggteknisk forskrift (TEK17)
    • Endringshistorikk TEK17
    • Slik leser du TEK17
    • Byggesaksforskriften (SAK10)
    • Endringer og tidligere regelverk
    • Byggevareforskriften (DOK)
    • Heisforskriften
    • Byggteknisk forskrift (TEK10)
    • Plan- og bygningsloven (pbl)
    • Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel)
  • DIBK-ikon-byggteknisk-farger 3 Byggtekniske områder
    • Mer om krav og regler til blant annet brannsikkerhet, energi, universell utforming og byggeskikk
  • DIBK-ikon-tilsyn-farger 4 Saksbehandling, tilsyn og kontroll
    • Nasjonale sjekklister for byggesak
    • Veiledning for gjennomføring av uavhengig kontroll
    • Har kommunen mottatt en digital byggesøknad?
    • Sjekkliste for tilsyn med produktdokumentasjon
  • DIBK-ikon-sentraltgodkjent-farger 2 Sentral godkjenning
    • Søk om, endre eller forny sentral godkjenning
    • Finn foretak
    • Overføre sentral godkjenning til nytt organisasjonsnummer
  • DIBK-ikon-byggevarer-farger 2 Byggevarer og dokumentasjonskrav
    • Veileder for salg av gamle byggevarer
    • Sjekk kravene for ditt produkt
    • Heis- og løfteinnretninger
    • Tipsskjema
  • Forside
  • Regelverk
  • Forskrift om omsetning og dokumentasjon av heiser
  • § 39. Overgangsbestemmelse
The document is being printed

Forskrift om omsetning og dokumentasjon av heiser mv.

Kapittel V Administrative bestemmelser

Dato: 17.05.2025
print-front-back-image.jpg
Kapittel V Administrative bestemmelser

§ 28. Markedstilsynsmyndighet

Direktoratet for byggkvalitet er markedstilsynsmyndighet for heiser.

  • Veiledning til første ledd

    Direktoratet for byggkvalitet er oppnevnt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet som tilsynsmyndighet. Direktoratet fører tilsyn med at heiser og sikkerhetskomponenter for heiser som omsettes i Norge, oppfyller kravene i denne forskriften.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet er klageinstans for vedtak som fattes av markedstilsynsmyndigheten.

  • Veiledning til annet ledd

    Direktoratets pålegg i en tilsynssak er enkeltvedtak. En part eller annen med rettslig klageinteresse i saken kan klage på enkeltvedtak til det forvaltningsorgan som er nærmest overordnet Direktoratet for byggkvalitet, jf. forvaltningsloven § 28.

    Klageinstansen for direktoratets vedtak er Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Klager skal alltid sendes til direktoratet som legger saken frem for klageinstansen.

§ 29. Tilsyn med heiser og sikkerhetskomponenter

  • Veiledning til bestemmelsen

    Markedstilsyn skal sikre at heiser og sikkerhetskomponenter for heiser som ikke er i samsvar med regelverket, eller som utgjør en risiko for helse, sikkerhet eller miljø fjernes fra markedet. Tilsynsmyndigheten skal kunne kontrollere produkters egenskaper i tilstrekkelig stor skala, ved dokumentkontroll og, der dette er hensiktsmessig, med testing av produktets egenskaper.

    Målgrupper for direktoratets tilsyn er installatører av heiser og produsenter, importører og distributører av sikkerhetskomponenter.

    Forskriften dekker kun produksjon og installasjon av løfteinnretninger og sikkerhetskomponenter, mens medlemslandene har mulighet til å lage nasjonale regler om hvordan løfteinnretningene skal driftes. I byggteknisk forskrift kapittel 16 står kravene om sikkerhet i driftsperioden og krav til sikkerhetskontrollørene av løfteinnretningene. Avdekker sikkerhetskontroll feil eller mangler som kan medføre umiddelbar fare for personsikkerhet, skal den som utfører sikkerhetskontrollen straks sette anlegget ut av drift inntil kommunen kan treffe vedtak i saken.

Markedstilsynsmyndighet kan kreve tilsendt produktdokumentasjon og annen informasjon som er tilgjengelig ved omsetning, markedsføring, distribusjon eller bruk av heiser eller sikkerhetskomponenter, herunder dokumentasjon for attestering av samsvar eller vurdering og verifikasjon av egenskaper, og test- og beregningsgrunnlag som er brukt ved utarbeidelse av produktdokumentasjonen.

  • Veiledning til første ledd

    Direktoratet skal kontrollere at egenskapene til heiser og sikkerhetskomponenter er tilstrekkelig dokumentert, og kan derfor kreve tilsendt både produktdokumentasjonen og den tekniske dokumentasjonen (eksempelvis test- og beregningsgrunnlag), samt sertifikater utstedt av tredjepartsorganer.

    Mens EU-samsvarserklæringen skal være på norsk kan den bakenforliggende tekniske dokumentasjonen alternativt være tilgjengelig på et språk som lett kan forstås av tilsynsmyndigheten, for eksempel engelsk, dansk eller svensk. Ved tilsyn kan Direktoratet for byggkvalitet også kreve at markedsdeltakere oversender lister over markedsdeltakere de har kjøpt varen fra og markedsdeltakere som de har solgt varen til for å kunne spore heisene og sikkerhetskomponentene underlagt tilsyn. Dette sikrer at tilsyn blir effektivt ved å spore heiser og sikkerhetskomponenter under tilsyn i omsetnings- og distribusjonskjeden.

Markedstilsynsmyndighet skal gis adgang til produkt, rom, areal eller annet område som anses nødvendig for å kunne utføre vurdering av heisen eller sikkerhetskomponenten.

  • Veiledning til annet ledd

    I tillegg til dokumentasjonskontroll kan Direktoratet for byggkvalitet undersøke om heisene og sikkerhetskomponentene oppfyller de grunnleggende kravene til helse og sikkerhet. Direktoratet, eller de organene som har fått fullmakt fra direktoratet, skal derfor, der det er nødvendig, gis tilgang til anlegget til markedsdeltakere for å gjøre nødvendige undersøkelser av produkter.

Ved begrunnet mistanke om at det omsettes, markedsføres, distribueres eller brukes en heis eller sikkerhetskomponent som ikke har tilfredsstillende produktdokumentasjon, herunder ufullstendig eller uriktig dokumentasjon eller hvor heisen kan medføre fare for sikkerhet, helse eller miljø, skal bygningsmyndighet og annen offentlig myndighet som behandler tiltak etter sektorlovgivning som omfattes av plan- og bygningsloven § 29-7, melde forholdet til markedstilsynsmyndigheten.

  • Veiledning til tredje ledd

    Andre tilsynsmyndigheter, for eksempel kommuner, som har begrunnet mistanke om at det omsettes heiser eller sikkerhetskomponenter uten tilstrekkelig dokumentasjon eller som utgjør en risiko for helse, sikkerhet og miljø, er forpliktet til å melde forholdet til Direktoratet for byggkvalitet.

Dersom produsent eller dennes representant trekker en heis eller sikkerhetskomponent som ikke har tilfredsstillende produktdokumentasjon, herunder ufullstendig eller uriktig dokumentasjon eller hvor heisen kan medføre fare for sikkerhet, helse og miljø, tilbake fra markedet, skal det sendes melding til markedstilsynsmyndigheten.

§ 30. Tilsyn med EØS-markedet og kontroll av heiser eller sikkerhetskomponenter som innføres på EØS-markedet

Artikkel 15 nr. 3 og artikkel 16–29 i forordning (EF) nr. 765/2008 får anvendelse på heiser og sikkerhetskomponenter.

  • Veiledning til bestemmelsen

    Bestemmelsen tilsvarer artikkel 37 i heisdirektivet.

§ 31. Framgangsmåte for håndtering av heiser som utgjør en risiko

Dersom markedstilsynsmyndighetene har tilstrekkelige grunner til å anta at en heis som omfattes av denne forskrift, utgjør en risiko for menneskers helse eller sikkerhet eller eventuelt for sikkerheten for eiendom, skal de utføre en vurdering av den berørte heisen som omfatter alle relevante krav fastsatt i denne forskrift. De berørte markedsdeltakere skal samarbeide med markedstilsynsmyndighetene for dette formål etter behov.

Dersom markedstilsynsmyndighetene i forbindelse med vurderingen nevnt i første ledd finner at en heis ikke oppfyller kravene i denne forskrift, skal de omgående kreve at installatøren treffer alle egnede korrigerende tiltak for å bringe heisen i samsvar med disse kravene innen en rimelig frist som de fastsetter ut fra risikoens art.

Markedstilsynsmyndighetene skal underrette det relevante tekniske kontrollorgan om dette. Artikkel 21 i forordning (EF) nr. 765/2008 får anvendelse på tiltakene nevnt i annet ledd.

Markedsdeltakeren skal sikre at alle egnede korrigerende tiltak treffes med hensyn til alle berørte heiser som denne har brakt i omsetning eller gjort tilgjengelig på EØS-markedet.

Dersom installatøren ikke treffer fyllestgjørende korrigerende tiltak innen fristen nevnt i annet ledd, skal markedstilsynsmyndighetene

a) treffe alle egnede midlertidige tiltak for å forby eller begrense omsetningen av den berørte heisen på deres nasjonale marked eller bruken av den, eller

b) tilbakekalle heisen.

Dersom markedstilsynsmyndighetene anser at det manglende samsvaret ikke er begrenset til deres nasjonale territorium, skal de underrette Kommisjonen og de andre EØS-statene om resultatene av vurderingen og om de tiltak de har pålagt markedsdeltakerne å treffe.

  • Veiledning til bestemmelsen

    Bestemmelsen tilsvarer artikkel 38 i heisdirektivet for de punktene som omtaler håndtering av heiser.

§ 32. Framgangsmåte for håndtering av sikkerhetskomponenter som utgjør en risiko

Dersom markedstilsynsmyndighetene har tilstrekkelige grunner til å anta at en sikkerhetskomponent som omfattes av denne forskrift, utgjør en risiko for menneskers helse eller sikkerhet eller eventuelt for sikkerheten for eiendom, skal de utføre en vurdering av den berørte sikkerhetskomponenten som omfatter alle relevante krav fastsatt i denne forskrift. De berørte markedsdeltakere skal samarbeide med markedstilsynsmyndighetene for dette formål etter behov.

Dersom markedstilsynsmyndighetene i forbindelse med vurderingen nevnt i første ledd finner at en sikkerhetskomponent ikke oppfyller kravene i denne forskrift, skal de omgående kreve at den berørte markedsdeltaker treffer alle egnede korrigerende tiltak for å

a) bringe sikkerhetskomponenten i samsvar med disse kravene

b) trekker sikkerhetskomponenten tilbake fra markedet eller

c) tilbakekaller sikkerhetskomponenten innen en rimelig frist som de fastsetter ut fra risikoens art.

Markedstilsynsmyndighetene skal underrette det relevante tekniske kontrollorgan om dette. Artikkel 21 i forordning (EF) nr. 765/2008 får anvendelse på tiltakene nevnt i annet ledd.

Markedsdeltakeren skal sikre at alle egnede korrigerende tiltak treffes med hensyn til alle berørte sikkerhetskomponenter som denne har brakt i omsetning eller gjort tilgjengelig på EØS-markedet.

Dersom den berørte markedsdeltaker ikke treffer fyllestgjørende korrigerende tiltak innen fristen nevnt i annet ledd, skal markedstilsynsmyndighetene treffe alle egnede midlertidige tiltak for å

a) forby eller begrense tilgjengeliggjøring av sikkerhetskomponenten på deres nasjonale marked

b) trekke sikkerhetskomponenten tilbake fra dette markedet eller

c) tilbakekalle sikkerhetskomponenten.

Dersom markedstilsynsmyndighetene anser at det manglende samsvaret ikke er begrenset til deres nasjonale territorium, skal de underrette Kommisjonen og de andre EØS-statene om resultatene av vurderingen og om de tiltak de har pålagt markedsdeltakerne å treffe.

  • Veiledning til bestemmelsen

    Bestemmelsen tilsvarer artikkel 38 i heisdirektivet for de punktene som omtaler håndtering av sikkerhetskomponenter for heiser.

§ 33. Heiser eller sikkerhetskomponenter som oppfyller kravene, men som utgjør en risiko

Dersom markedstilsynsmyndigheten etter å ha utført en vurdering i henhold til § 31 første ledd kommer til at en heis, selv om den er i samsvar med denne forskrift, utgjør en risiko for menneskers helse eller sikkerhet eller eventuelt for sikkerheten for eiendom, skal markedstilsynsmyndigheten kreve at installatøren treffer alle egnede tiltak for å

a) sikre at den berørte heisen ikke lenger utgjør noen risiko

b) tilbakekaller heisen eller

c) begrenser eller forbyr bruken av heisen innen et rimelig tidsrom, som markedstilsynsmyndigheten fastsetter ut fra risikoens art.

Dersom markedstilsynsmyndigheten etter å ha utført en vurdering i henhold til § 32 første ledd kommer til at en sikkerhetskomponent, selv om den er i samsvar med denne forskrift, utgjør en risiko for menneskers helse eller sikkerhet eller eventuelt for sikkerheten for eiendom, skal markedstilsynsmyndigheten kreve at den berørte markedsdeltaker treffer alle egnede tiltak for å

a) sikre at den berørte sikkerhetskomponent ikke lenger utgjør noen risiko når den bringes i omsetning,

b) trekker sikkerhetskomponenten tilbake fra markedet eller

c) tilbakekaller sikkerhetskomponenten innen et rimelig tidsrom, som markedstilsynsmyndigheten fastsetter ut fra risikoens art.

Markedsdeltakeren skal sikre at korrigerende tiltak treffes med hensyn til alle berørte heiser eller sikkerhetskomponenter som denne har brakt i omsetning eller gjort tilgjengelig på EØS-markedet.

Markedstilsynsmyndigheten skal umiddelbart underrette Kommisjonen og de øvrige EØS-statene om dette.

  • Veiledning til bestemmelsen

    Bestemmelsen tilsvarer artikkel 40 pkt. 1 til 4 første setning i heisdirektivet.

§ 34. Formelt manglende samsvar

Markedstilsynsmyndigheten skal pålegge den berørte markedsdeltaker å bringe det manglende samsvaret til opphør dersom markedstilsynsmyndigheten fastslår et av følgende tilfeller:

a) CE-merkingen er påført i strid med artikkel 30 i forordning (EF) nr. 765/2008 eller § 19 i denne forskrift

b) CE-merkingen er ikke påført

c) identifikasjonsnummeret til det tekniske kontrollorgan er påført i strid med § 19 eller er ikke påført selv om dette i henhold til § 19 skulle ha vært gjort

d) det er ikke utarbeidet noen EU-samsvarserklæring

e) EU-samsvarserklæringen er ikke utarbeidet på riktig måte

f) den tekniske dokumentasjonen nevnt i vedlegg IV del A og B og i vedlegg VII, VIII og XI er enten ikke tilgjengelig eller er ikke fullstendig

g) navn, firma eller registrert varemerke eller adressen til installatøren, produsenten eller importøren er ikke angitt i samsvar med § 5 sjette ledd, § 8 sjette ledd eller § 10 tredje ledd

h) opplysningene som gjør det mulig å identifisere heisen eller sikkerhetskomponenten, er ikke angitt i samsvar med § 5 femte ledd eller § 8 femte ledd

i) heisen eller sikkerhetskomponenten er ikke ledsaget av dokumentene nevnt i § 5 syvende ledd eller § 8 syvende ledd, eller dokumentene er ikke i samsvar med gjeldende krav.

Dersom det manglende samsvaret nevnt i første ledd vedvarer for en heis, skal markedstilsynsmyndigheten treffe alle egnede tiltak for å

a) begrense eller forby bruken av heisen eller

b) tilbakekalle heisen.

Dersom det manglende samsvaret nevnt i første ledd vedvarer for en sikkerhetskomponent, skal markedstilsynsmyndigheten

a) begrense eller forby tilgjengeliggjøringen på markedet av sikkerhetskomponenten eller

b) påse at sikkerhetskomponenten blir tilbakekalt eller trukket tilbake fra markedet.

  • Veiledning til bestemmelsen

    Bestemmelsen tilsvarer artikkel 41 i heisdirektivet.

§ 35. Tvangsmulkt

Markedstilsynsmyndigheten kan ilegge tvangsmulkt etter plan- og bygningsloven § 29-7b dersom pålegg etter denne forskriften ikke etterkommes innen en særskilt angitt frist.

Tvangsmulkten fastsettes samtidig med pålegg om retting og løper fra fristoverskridelsen for retting. Der tvangsmulkt ikke fastsettes samtidig med pålegg, skal det gis eget forhåndsvarsel om tvangsmulkt.

Det kan fastsettes at tvangsmulkten løper så lenge det ulovlige forhold varer, som et engangsbeløp eller som en kombinasjon av løpende mulkt og engangsbeløp. Tvangsmulkten ilegges den ansvarlige for overtredelsen, og tilfaller staten.

Tvangsmulkten er tvangsgrunnlag for utlegg.

  • Veiledning til bestemmelsen

    Formålet med tvangsmulkt er å bidra til at den ansvarlige innretter seg etter direktoratets pålegg. Tvangsmulkten fastsettes av direktoratet. Tvangsmulkten kan fastsettes på tre ulike måter:

    1. løpende (så lenge det ulovlige forholdet varer)
    2. som et engangsbeløp
    3. som en kombinasjon av disse to

    Overfor den ansvarlige må tvangsmulkten utgjøre et reelt oppfyllelsespress, men uten å virke urimelig. Ved vurderingen legger direktoratet vekt på følgende forhold:

    1. hvor alvorlig overtredelsen er
    2. hvor lang tid det vil ta for å rette forholdet
    3. om tidligere pålegg er fulgt eller ikke
    4. om overtrederen åpenbart kjente til handlingen var i strid med krav gitt i forskriften
    5. om overtrederen gjentatte ganger har vært ansvarlig for kritikkverdige forhold
    6. om overtredelsen bidrar til økonomisk gevinst

§ 36. Overtredelsesgebyr. Gebyrenes størrelse

Markedstilsynsmyndigheten kan ilegge overtredelsesgebyr etter plan- og bygningsloven § 29-7c inntil angitte beløpsgrenser for forsettlige eller uaktsomme overtredelser av denne forskriften.

  • Veiledning til første ledd

    Overtredelsesgebyr er en administrativ sanksjon som ilegges ved fortsettlig eller uaktsom overtredelse av forskriftsbestemmelser om produktdokumentasjon. Overtredelsesgebyr ilegges ved overtredelser av forskriften der overtrederen har handlet med fortsett (dvs. at den som utfører en handling gjør det bevisst) eller uaktsomt (dvs. å opptre uforsiktig eller uforsvarlig).

    Sanksjoner skal stå i rimelig forhold til overtredelsen. Dersom det utferdiges flere ulike typer sanksjoner for samme overtredelse må disse samordnes slik at overtrederen ikke rammes på en urimelig måte. Overtredelsesgebyr skal innbetales innen fire uker etter vedtaket om overtredelsgebyr, med mindre direktoratet setter en lengre frist.

Markedstilsynsmyndigheten kan ilegge overtredelsesgebyr inntil kr 50 000 for mindre avvik og inntil kr 100 000 for vesentlige avvik.

  • Veiledning til annet ledd

    Direktoratet for byggkvalitet kan ilegge overtredelsesgebyr inntil kr. 50.000 for mindre avvik og inntil kr. 100.000. for vesentlige avvik. Mindre avvik vil som regel omfatte mangler i produktdokumentasjon som er av liten betydning (for eksempel dersom det mangler identifikasjon av det tekniske kontrollorganet som har utført tredjepartsvurderinger). Vesentlig mangel på den tekniske dokumentasjonen til produktene eller mangel på tredjepartsvurdering det det krav på slik, vil derimot utgjør et vesentlig avvik.

Høyere overtredelsesgebyr enn nevnt i annet ledd kan ilegges ved alvorlige overtredelser. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på forhold som nevnt i § 37. Overtredelsesgebyr kan uansett ikke overstige kr 200 000 for samme handling enten den medfører én eller flere overtredelser.

  • Veiledning til tredje ledd

    Høyere overtredelsesgebyr kan ilegges ved alvorlige overtredelser. Overtredelsesgebyr kan imidlertid uansett ikke overstige kr. 200 000 for samme handling enten den medfører én eller flere overtredelser.

§ 37. Utmåling av overtredelsesgebyr

Ved vurdering av overtredelsesgebyrets størrelse kan markedstilsynsmyndigheten legge vekt på:

  • Veiledning til bestemmelsen

    Ved ileggelse av overtredelsesgebyr må Direktoratet for byggkvalitet vurdere hva som er et rimelig overtredelsesgebyr for overtredelsen.

a. hvor alvorlig overtredelsen er

  • Veiledning til bokstav a

    Ved utmåling av overtredelsesgebyr kan det legges vekt på alvorlighetsgraden av overtredelsen. Det må vurderes hvilke konsekvenser regelbruddet har eller kunne fått. Alvorlige overtredelser er for eksempel feil som medfører fare for sikkerhet, helse og miljø.

b. om eventuelt pålegg gitt med hjemmel i denne forskriften er fulgt

  • Veiledning til bokstav b

    Det kan legges vekt på om overtrederen viser vilje til å bringe forholdet i orden, ved å følge pålegg om retting. Det viktigste fokuset når det oppdages et forhold i strid med plan- og bygningslovgivningen må være å bringe tiltaket i overensstemmelse med regelverket.

c. om overtrederen gjentatte ganger har vært ansvarlig for forhold som kan medføre overtredelsesgebyr

  • Veiledning til bokstav c

    Ved vurdering av overtredelsesgebyrets størrelse kan det legges vekt på om overtrederen åpenbart kjente til at handlingen var i strid med regelverket. Hvis det er klart at overtrederen kjente til at handlingen var i strid med regelverket, bør dette føre til et høyere overtredelsesgebyr. Ved vurderingen av dette kan det legges vekt på om det aktuelle kravet var tydelig, og om overtrederen er profesjonell. Tilsvarende kan det legges vekt på at overtrederen måtte være kjent med kravet.

d. om overtredelsen bidrar til økonomisk gevinst

  • Veiledning til bokstav d

    Det kan legges vekt på om overtredelsen bidrar til økonomisk gevinst. Det kan i denne sammenhengen også legges vekt på at størrelsen på gevinsten som gjør at et overtredelsesgebyr i det lavere sjiktet ikke vil stå i forhold til gevinsten.

e. om overtredelsen er gjort i vinnings hensikt

  • Veiledning til bokstav e

    Det kan legges vekt på om overtredelsen er gjort i vinnings hensikt. Gebyret kan derfor være høyere for profesjonelle som for eksempel installatør, produsent, importør, distributør.

f. om overtredelsesgebyret vil virke urimelig ut fra overtrederens økonomiske situasjon.

  • Veiledning til bokstav f

    Det kan legges vekt på om overtredelsesgebyret vil virke urimelig ut fra overtrederens økonomiske situasjon.

§ 38. Gebyr

Markedstilsynsmyndighetene kan kreve at den som produserer eller importerer et produkt etter denne forskrift helt eller delvis skal dekke kostnadene for testing og inspeksjon som anses som nødvendige for å vurdere et produkts egenskaper og virkninger. Kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg.

  • Veiledning til bestemmelsen

    Å føre tilsyn med heiser og sikkerhetskomponenter for heiser kan medføre relativt store kostnader for direktoratet, spesielt med tanke på inspeksjon og testing av produktets egenskaper. Derfor kan direktoratet kreve tilbakebetalt, helt eller delvis, kostnadene forbundet med tilsynsarbeidet, dvs. inspeksjon og testing. Viser det seg ved kontrollen at produktet likevel er i samsvar med kravene i denne forskriften, skal gebyr ikke kunne beregnes.

    Vedtak som ilegger et gebyr er et enkeltvedtak, som kan påklages til Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Alle kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 bokstav e.

§ 39. Overgangsbestemmelse

Heiser som omfattes av direktiv 95/16/EØF og er i samsvar med nevnte direktiv, og som bringes i omsetning før 20. april 2016 kan fortsatt settes i drift.

Sikkerhetskomponenter som omfattes av direktiv 95/16/EØF og er i samsvar med nevnte direktiv, og som bringes i omsetning før 20. april 2016 kan fortsatt gjøres tilgjengelig på markedet.

Sertifikater utstedt og vedtak gjort av tekniske kontrollorgan i samsvar med direktiv 95/16/EF skal være gyldige i henhold til denne forskrift.

  • Veiledning til bestemmelsen

    Bestemmelsen tilsvarer artikkel 44 i heisdirektivet.

§ 40. Ikrafttredelse

Denne forskrift trer i kraft 20. april 2016, med unntak av kap. IV om tekniske kontrollorgan som trer i kraft straks.

Fra 20. april 2016 endres forskrift 17. desember 2013 nr. 1579 om omsetning og dokumentasjon av produkter til byggverk og forskrift 26. mars 2010 nr. 489 om tekniske krav til byggverk (Byggteknisk forskrift) slik: ---

  • Veiledning til bestemmelsen

    Bestemmelsen fastsetter regler for ikrafttredelse og endringer i andre forskrifter.

dibk
dibk.no
print-front-back-image.jpg

Fant du det du lette etter?

Takk for at du tok deg tid til å svare!

Om Direktoratet for byggkvalitet

Om oss

Kontakt oss

Ledige stillinger

Høringer

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Fellestjenester Bygg

 

Presse og nyheter

Presse

Abonner på nyhetsbrev

Nyhetsarkiv

Offentlig postjournal

Rapporter og publikasjoner

Klimapartnerskap for byggenæringen

 

Arrangementer

Byggesaksdagene

Byggkvalitetsdagen

 

Construction Products

Product contact point for construction