Kommunen skal føre tilsyn med at bestemmelser gitt i eller i medhold av plan- og bygningsloven overholdes. Tilsyn etter annet regelverk eller med privatrettslige forhold faller utenfor kommunens myndighetsområde. Kommunen som tilsynsorgan bør imidlertid være åpen for samarbeid med andre tilsynsmyndigheter.
Bygningsmyndighetene skal holde tilsynsvirksomheten innenfor rammen av det bygningsrettslige regelverket. Det er viktig at kommunen er kjent med grenseoppgangen mellom plan- og bygningsloven og annet regelverk hvor andre myndigheter fører tilsyn.
Samtidig må kommunen tilrettelegge for samarbeid med andre tilsynsmyndigheter. Felles for alle offentlige tilsyn er at de skal ivareta samfunnsmessige interesser. Samarbeid mellom myndigheter gir effektiv utnyttelse av kompetanse og ressurser. Ulike tilsyn kan ha fagkompetanse som utfyller hverandre til nytte for begge myndigheter. Samarbeid og bistand fra andre myndigheter til gjennomføring av tilsyn vil kunne tilføre verdifull fagkompetanse og tilsynserfaring, samt bidra til å lette gjennomføringen rent praktisk. Koordinering av tilsyn fra forskjellige tilsynsmyndigheter vil dessuten bli positivt mottatt av aktørene i BA-næringen.
Enkelte krav fra annet regelverk er direkte innarbeidet i plan- og bygningsloven, hovedsakelig veilovens bestemmelser om frisikt. I slike tilfeller faller dette inn under bygningsmyndighetenes tilsyn. Det samme kan til en viss grad gjelde vannforsyning etter egen forskrift (pbl. § 27-1) og krav til avløp etter forurensningsloven (pbl. § 27-2). Det er et tolkningsspørsmål hvilken myndighet som har tilsynsansvaret her, men det må kunne antas at ansvaret ligger på begge myndigheter i fellesskap.
Melding til bygningsmyndighetene
Finner andre myndigheter i sitt tilsyn eller på annen måte forhold i strid med plan- og bygningslovgivningen, skal de snarest melde dette til bygningsmyndighetene, jf. pbl. § 1-4, siste ledd. Bygningsmyndighetene skal da iverksette tilsyn.
1.7.1. Tilsyn etter brannlovgivningen
Lokale brannvernmyndigheter fører tilsyn etter lov 14. juni 2002 nr. 20 om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver (brann- og eksplosjonsvernloven). Dette innebærer at de fører regelmessig tilsyn med et utvalg av objekter i bruksfasen, dvs. når bygget er ferdigstilt og tatt i bruk. Tilsynet utføres etter brannregelverket. Det føres tilsyn med at objektet er bygget, utstyrt og vedlikeholdt i samsvar med gjeldende lover og forskrifter om forebygging av brann.
Kravene til brannteknisk utforming og utstyr er i utgangspunktet ivaretatt når tekniske krav gitt i eller i medhold av gjeldende plan- og bygningslov på oppføringstidspunktet er oppfylt.
Plan- og bygningslovgivningen stiller krav til byggverk som må være oppfylt på tidspunktet for ferdigstillelse. Det forutsettes at branntekniske løsninger fungerer og vedlikeholdes i bruksfasen, og at bruken er i samsvar med det som er lagt til grunn ved prosjekteringen av byggverket.
Dersom brannvernmyndighetene oppdager at forutsetningene for bruk av byggverket ikke er oppfylt, kan dette utløse ny byggesak og eventuelt søknad om bruksendring etter plan- og bygningslovgivningen.
Brannlovgivningen stiller krav om opp-gradering av eksisterende bygninger. Ifølge forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn (forebyggendeforskriften FOBTOT) § 2-1 skal brannsikkerheten i eksisterende bygninger oppgraderes til samme sikkerhetsnivå som for nyere bygninger såfremt dette kan gjøres innenfor en praktisk og økonomisk forsvarlig ramme. Her er det altså snakk om oppgradering til et sikkerhetsnivå, og ikke oppgradering til konkrete tekniske løsninger. Krav om oppgradering kan føre til tiltak som utløser byggesak og vil da omfattes av tilsynsreglene i pbl.
Melding til bygningsmyndighetene
Ifølge pbl. § 1-4, tredje ledd skal myndigheter som utfører branntilsyn melde fra til de kommunale bygnings-myndigheter dersom det oppdages forhold som er i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Dersom det ved branntilsyn avdekkes at sikkerhetsnivået i plan- og bygningslovgivningen på oppføringstidspunktet ikke er oppfylt, skal brannvernmyndighetene melde fra om dette til de kommunale bygningsmyndigheter. Bygnings-myndighetene skal på grunnlag av en slik melding iverksette tilsyn. Dette kan hovedsakelig gjøres ved å be om doku-mentasjon på at valgte tekniske løsninger er i samsvar med krav i plan- og bygningslovgivningen. Eventuelle ulovlige forhold kan følges opp med sanksjoner.
Foreligger det avvik kan det tyde på at forutsetningene for kommunens vedtak om ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse på tidspunktet for vedtaket ikke var oppfylt. Vedtaket kan dermed være ugyldig, jf. fvl. § 35, første ledd, litra c.
Tilsyn av brannmyndigheter |
|
1.7.2. Tilsyn etter arbeidsmiljølovgivningen
Arbeidstilsynet fører tilsyn med at virksomheten følger arbeidsmiljølovgivningens krav. Dette gjøres ved internkontrollrevisjoner, stikkprøver og tilsyn sammen med andre myndigheter.
Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern m.v. av 17. juni 2005 nr. 62 (arbeidsmiljøloven) regulerer forholdene på byggeplassen som arbeidsplass under oppføring av bygg. Loven stiller også krav til det ferdige byggverket i de tilfeller der bygget skal fungere som arbeidsplass.
Arbeidsmiljøloven har til formål å sikre arbeidstakere trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger. Arbeidsmiljølovgivningen har også regler for internkontroll og internkontrollsystemer for å sikre et trygt arbeidsmiljø.
1.7.3. Tilsyn etter forskrift om miljørettet helsevern
Kommunen fører tilsyn med at virksomhet som omfattes av forskrift om miljørettet helsevern etterlever regelverket. Kommunen skal påse at virksomhet som skal føre internkontroll, fører denne kontrollen med sin egen virksomhet på en slik måte at regelverket etterleves. Kommunens tilsynsoppgave omfatter også kommunale virksomheter som forskriften gjelder for.
Kommunens tilsynsplikt innebærer blant annet at kommunen skal ha oversikt over hvilke virksomheter det dreier seg om, påse at virksomhetene er orientert om hvilke krav som er rettet mot dem, gjennomføre tilsyn med virksomheter etter fastsatt plan, og følge opp at virksomheten lukker sine avvik etter en fastsatt tid.