Direktoratet for byggkvalitet
trapp rekkverk avfallsplan ferdigattest våtrom heis garasje parkering bruksendring vindu tiltaksklasse rampe bod nabovarsel selvbygger universell utforming dør riving fasadeendring overvann radon uavhengig kontroll brann dagslys støy tek17 romhøyde soverom ventilasjon avfall ildsted lys tek 17 ombruk pipe tiltaksklasser dispensasjon hovedombygging lyd Nabovarsel sentral godkjenning Ferdigattest fritidsbolig rømningsvei Våtrom boenhet håndløper snø carport rømning snøfanger teknisk rom 5153 ansvarsrett brannklasse Bruksendring bya byggesøknad fdv midlertidig rive rømningsvindu sak 10 skorstein støttemur toalett Trapp ansvarsområder bad energi korridor miljøsanering småhus Tek 17 terrenginngrep tiltakshaver u-verdi balkong belysning bruksareal Carport gjerde hybel lufttetthet mikrohus mur sikkerhetsglass situasjonskart slokkevann 5174 avstand bra Brann fall farefelt gjennomføringsplan kvalitet kvalitetssikring ledelinje risikoklasse

Søk etter f.eks. rekkverk eller bruksendring

Laster inn...

Navigasjon

  • Skjema og søknadsløsninger ny 1 Søknad og skjema
    • Digital byggesøknad for privatpersoner
    • Digital byggesøknad for proffbrukere
    • Skjemaer til byggesøknaden
  • DIBK-ikon-bygge-endre-farger 2 Bygge eller endre
    • Råd og veivisere til deg med byggeplaner
    • Nabovarsel
    • Før du starter å bygge
    • Bygg garasje uten å søke
    • Bygg tilbygg uten å søke
    • Arbeid på eksisterende bygg
    • Hvor stort kan du bygge?
    • Smartere oppussing
    • Visuelle kvaliteter for småhus
  • DIBK-ikon-forskrift-farge 1 Regelverk
    • Byggteknisk forskrift (TEK17)
    • Endringshistorikk TEK17
    • Slik leser du TEK17
    • Byggesaksforskriften (SAK10)
    • Endringer og tidligere regelverk
    • Byggevareforskriften (DOK)
    • Heisforskriften
    • Byggteknisk forskrift (TEK10)
    • Plan- og bygningsloven (pbl)
    • Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel)
  • DIBK-ikon-byggteknisk-farger 3 Byggtekniske områder
    • Mer om krav og regler til blant annet brannsikkerhet, energi, universell utforming og byggeskikk
  • DIBK-ikon-tilsyn-farger 4 Saksbehandling, tilsyn og kontroll
    • Nasjonale sjekklister for byggesak
    • Veiledning for gjennomføring av uavhengig kontroll
    • Har kommunen mottatt en digital byggesøknad?
    • Sjekkliste for tilsyn med produktdokumentasjon
  • DIBK-ikon-sentraltgodkjent-farger 2 Sentral godkjenning
    • Søk om, endre eller forny sentral godkjenning
    • Finn foretak
    • Overføre sentral godkjenning til nytt organisasjonsnummer
  • DIBK-ikon-byggevarer-farger 2 Byggevarer og dokumentasjonskrav
    • Veileder for salg av gamle byggevarer
    • Sjekk kravene for ditt produkt
    • Heis- og løfteinnretninger
    • Tipsskjema
  • Forside
  • Saksbehandling, tilsyn og kontroll
  • Energikrav i TEK10
The document is being printed

Energikrav i TEK10

Dato: 17.05.2025
print-front-back-image.jpg
  • 1. Innledning
    • Innledning
  • 2. Hvorfor tilsyn med energikrav
    • Hvorfor tilsyn med energikrav
  • 3. Applikasjon for nettbrett
    • Applikasjon for nettbrett
  • 4. Reaksjoner
    • Reaksjoner
  • 5. Sjekklister
    • Sjekklister for bruk i tilsynsarbeidet
  • 6. Rapportering
    • Rapportering til direktoratet om tilsynsaktiviteten i perioden
  • Vedlegg
    • Vedlegg 1 Energikravene i TEK10 kap. 14

Om veiledningen til Energikrav i TEK10 2013–2015 (HO-2/2013)

  • Veiledningen finnes også på nynorsk

Denne temaveilederen ble først publisert i 2013

Vi har tatt vare på innholdet fordi det kan være nyttig for den som skal føre tilsyn, men merk at innholdet kan være mangelfullt eller ikke oppdatert i henhold til dagens regelverk.

Veilederen ble utarbeidet i forbindelse med at kommunene i perioden 2013–2015 skulle prioritere tilsyn med krav knyttet til energibruk og universell utforming. Veilederen skulle bidra med praktisk hjelp og sjekklister ved gjennomføring av tilsynet.

 

 

Innledning

Tilsyn er et viktig virkemiddel for etterlevelse av regelverket og vil virke forebyggende på fremtidige byggfeil. Kommunene er pålagt å føre tilsyn i et slikt omfang at regelbrudd avdekkes, men står fritt til å vurdere metode og omfang ut fra egen kompetanse- og ressurssituasjon.

I en toårsperiode fra 1. januar 2013 skal kommunene prioritere tilsyn med krav knyttet til energibruk og universell utforming. Kravene på disse områdene er valgt som prioriterte tilsynsområder fordi de er nye eller krever en viss omstilling. De nye fokusområdene skal være innarbeidet i kommunens tilsynsstrategi.

Denne veiledningen skal bidra med praktisk hjelp ved utøvelse av tilsyn med oppfyllelse av krav til energieffektivitet og energiforsyning. Med utgangspunkt i dokumenttilsyn og byggeplasstilsyn presenterer veilederen sjekklister som kan benyttes ved tilsynet eller danne grunnlag for utarbeidelse av egne tilpassede sjekklister. For mer informasjon om tilsynsvirksomhet generelt viser vi til Veiledning om tilsyn som er tilgjengelig på våre nettsider.

Kommunene er pålagt å sende inn rapport som beskriver omfanget og resultatet av tilsynsaktiviteten til Direktoratet for byggkvalitet. Veilederen har i kapittel 6 en oversikt over hvilke opplysninger som skal rapporteres inn ved utløpet av 2014. Disse vil samsvare med forhold som er beskrevet i sjekklistene. Det bør etableres rutiner for rapportering før tilsyn igangsettes. Dette vil gjøre innrapporteringen enklere ved utgangen av rapporteringsperioden.

En beskrivelse av gjeldende energikrav etter TEK10 følger som vedlegg 1 til veiledningen.

2. Hvorfor tilsyn med energikrav

Hvorfor tilsyn med energikrav

Tilsyn med at energibestemmelsene i TEK10 etterleves er svært viktig for å nå mål om redusert energibruk i landets bygningsmasse. Tilsynet er ment å ha en preventiv effekt, men vil også føre til forbedringer ved å pålegge utbedring av de avvik som avdekkes.

Rapporteringen fra tilsynet (se kap. 6) vil gi et bilde av hvordan regelverket fungerer; det vil si om det forstås og etterleves. Resultatet fra innrapporteringen vil gi grunnlag for forbedring og videreutvikling av regelverket. Vi vil anbefale at det føres tilsyn med et vidt spekter av bygningskategorier og kravstyper. Dette vil gi informasjon om hvilke deler av næringen som har størst behov for veiledning og tilrettelegging.

Vår anbefaling er at tilsyn med prosjektering (dokumenttilsyn) vektlegges i byggesaker som omhandler større næringsbygg, og at tilsyn med utførelse (tilsyn på byggeplass) prioriteres ved boligbygging.

I de nye reglene for uavhengig kontroll er energikravene viet stor oppmerksomhet. Det vil likevel være meningsfullt å la tilsynet omhandle de samme temaene, da dette vil gi en pekepinn på hvor godt de nye kontrollreglene fungerer.

3. Applikasjon for nettbrett

Applikasjon for nettbrett

Innenfor bl.a. fagområdene energi og universell utforming er det utviklet en applikasjon til bruk i tilsynsarbeidet, se nærmere informasjon her . Denne tilsynsapplikasjonen er særlig nyttig når man er utenfor kommunens kontorer. Bruk av nettbrett vil bidra til å effektivisere planlegging og gjennomføring av tilsyn, lette saksbehandlingen og være et verdifullt hjelpemiddel når det skal skrives rapport. Applikasjonen tilrettelegger også for enklere rapportering til Direktoratet for byggkvalitet etter endt tilsynsperiode.

Fig. 3

Fig. 3

Endringshistorikk Applikasjon for nettbrett

  • 11.11.2013. Endret tekst med link til nettside for tilsynsapplikasjon.
  • 05.09.2013. Endret tekst pga. forsinket ferdigstillelse av tilsynsapplikasjon.
4. Reaksjoner

Reaksjoner

Ulike virkemidler

Dersom det ved tilsyn påvises forhold i strid med regelverket, vil kommunen kunne holde tilbake midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest til forholdet er rettet. Kommunen kan også kreve at det stilles sikkerhet i form av bankgaranti for at gjenstående arbeider blir rettet, jf. pbl. § 21-10.

Et annet virkemiddel for å sikre forskriftsmessig kvalitet i pågående tiltak, er å kreve uavhengig kontroll etter SAK10 § 14-3. Denne bestemmelsen gir kommunen anledning til å kreve uavhengig kontroll også innenfor områder som ikke følger av SAK10 § 14-2. Kommunen kan kreve uavhengig kontroll i nye byggeprosjekter dersom tidligere erfaring med et foretak ikke inngir den nødvendige tillit til at arbeidet vil bli gjennomført i henhold til plan- og bygningslovgivningen.

Kommunen kan videre rette reaksjoner mot ansvarsretten i form av advarsel eller tilbaketrekking av godkjenning. Advarsel kan i utgangspunktet kun gis ved mindre alvorlige brudd på plan- og bygningslovgivningen. Ansvarsretten kan trekkes tilbake ved alvorlige overtredelser, manglende pålitelighet og dugelighet eller dersom kvalifikasjonskravene for godkjenning ikke er oppfylt.
 

Sanksjoner etter pbl. kap. 32

Hvor kommunen ved tilsyn avdekker forhold i strid med plan- og bygningslovgivningen, skal tilsynet følges opp med sanksjoner etter pbl. kap. 32. Sanksjoner må stå i rimelig forhold til overtredelsen. Der overtredelsen er av mindre betydning, kan kommunen avstå fra å forfølge forholdet.

Plan- og bygningsloven har ulike sanksjonsmuligheter til rådighet. Kommunen kan gi pålegg om retting eller stans av ulovlige forhold. Pålegget kan rettes til personer eller foretak som enten har ansvaret for overtredelsen eller er ansvarlig for tiltaket som eier eller på annen måte. Kommunen skal sette frist for oppfyllelse av pålegget.

For å få gjennomført pålegget kan det ilegges tvangsmulkt. Dette bør gjøres samtidig med pålegget for å sikre gjennomføring innen fristen. Det er en forutsetning for tvangsmulkt at pålegget lar seg gjennomføre. Hvis det foreligger hindringer for gjennomføring som ikke skyldes den ansvarlige, kan en ilagt tvangsmulkt ikke kreves inn.

Dersom et pålegg ikke blir etterkommet, kan kommunen gi forelegg. Forelegg som vedtas har samme virkning som rettskraftig dom og kan fullbyrdes etter reglene for dommer.

Overtredelsesgebyr er en administrativ sanksjon som kommunen kan gi den ansvarlig for overtredelse av plan- og bygningslovgivningen. Gebyret kan ilegges ved forsettlige eller uaktsomme overtredelser og tilfaller kommunen. Gebyrenes størrelse avhenger av overtredelsens art og alvorlighetsgrad. Beløpsgrenser er fastsatt i SAK10 kap. 16.

Forsettlige eller grovt uaktsomme overtredelser som er vesentlige kan straffeforfølges. Det er opp til kommunen å vurdere om ulovlige forhold skal anmeldes. Påtalemyndigheten tar stilling til om forholdet skal forfølges ved straffesak.

Ulike sanksjoner er nærmere beskrevet i Kommunal- og regionaldepartementets rundskriv H-3/01 Reaksjoner mot ulovligheter etter plan- og bygningsloven (under revisjon).

5. Sjekklister

Sjekklister for bruk i tilsynsarbeidet

Nedenfor følger sjekklister for tilsyn med oppfyllelse av krav til energieffektivitet og energiforsyning. Innenfor hvert kravsområde er det egne sjekklister for henholdsvis dokumenttilsyn og tilsyn på byggeplass. Sjekklisten for dokumenttilsyn med krav til energieffektivitet er delt i to etter hvilken dokumentasjonstype som er valgt; energitiltaksmetoden eller rammekravsmetoden.

Kommunen velger selv om den benytter sjekklistene i sin helhet eller kun konsentrerer seg om utvalgte spørsmål.

Krav til energieffektivitet kan i prinsippet oppfylles ved bruk av mange ulike løsninger og kombinasjoner av energitiltak i og med at det er tillatt med omfordeling i en viss utstrekning. Det kan derfor registreres manglende oppfyllelse av spørsmålene som foreslås uten at dette nødvendigvis er tegn på at forskriftskrav ikke er oppfylt. I slike tilfeller vil nærmere undersøkelser være påkrevet. En del av spørsmålene vil derfor utelukkende kunne brukes for å spore forhold som gir mistanke om faktiske avvik.

Oppbygging av sjekklister

Følgende tabell viser hvordan sjekklistene er strukturert:

Energikrav i TEK10

Energieffektivitet

Energiforsyning

Dokumenttilsyn

Byggeplasstilsyn

Dokumenttilsyn

Byggeplasstilsyn

Spørsmålene er delt i kategorier som benyttes ved rapportering. Rapportering er nærmere beskrevet under kapittel 6.

  1. Hovedkrav energieffektivitet

  2. Måleregler

  3. Isolasjonsstandard gulv, vegg og tak

  4. Vinduskvalitet

  5. Kuldebroer

  6. Tetthet

  7. Kjølebehov

  8. Fuktproblematikk

  9. Energiforsyning

Sjekklistene i word-format kan lastes ned her:

  • Sjekkliste for Energieffektivitet
    • Energieffektivitet – Byggeplasstilsyn
    • Energieffektivitet – rammekravsmetoden – dokumenttilsyn
    • Energieffektivitet – energitiltaksmetoden – dokumenttilsyn
  • Sjekkliste for Energiforsyning
    • Energiforsyning – Dokumenttilsyn
    • Energiforsyning – Byggeplasstilsyn

Fig. 4

Sjekklister

Krav til energieffektivitet

(krav om at bygningen skal ha et lavt energibehov)

Dokumenttilsyn

Spørsmål

Kommentarer og
illustrasjoner

Hjemmel

Avvik funnet

Avvik rettet

Merk- nader

Dersom kravet dokumenteres oppfylt ved bruk av energitiltaksmetoden (TEK10 § 14-3)

1

Kan det fremskaffes dokumentasjon som viser at alle tiltakene er prosjektert?

Det er totalt 11 ulike tiltak; de fleste tradisjonelle ENØK-tiltak:

- Samlet glass-, vindus- og dørareal: maksi­malt 20 % av bygningens oppvarmede BRA

- U-verdi yttervegg: 0,18 W/m²K

- U-verdi tak: 0,13 W/m²K

- U-verdi gulv på grunn og mot det fri: 0,15 W/m²K

- U-verdi glass/vindu/dør: 1,2 W/m²K

- Normalisert kuldebroverdi

  • 0,03 W/m²(BRA)K for sm
  • 0,06 W/m²(BRA)K for øvrige bygninger

- Lufttetthet:

  • 2,5 luftvekslinger per time ved 50 Pa trykkforskjell for småhus
  • 1,5 luftvekslinger per time ved 50 Pa trykkforskjell for øvrige bygninger

- Gjenvinning av ventilasjonsluften

  • Boligbygning: Gjenvinning av 70 % av varmen i ventilasjonsluften
  • Øvrige bygninger: Gjenvinning av 80% av varmen i ventilasjons-luften

- SFP faktor

    • 2,5kW/(m³/s) for boligbygning

    • 2,0 kW/(m³/s) for øvrige bygninger

- Tiltak som eliminerer bygningens behov for lokalkjøling

- Natt- og helgesenking av innetemperatur

TEK10 § 14-3

1

Hvis nei:

Kan det vises ved beregning at under-oppfyllelse i ett eller flere tiltak kompenseres ved overoppfyllelse i andre tiltak?

Typisk eksempel på underoppfyllelse kan være at areal av dører/
vinduer overstiger 20 % av oppvarmet BRA.

Det tillates en viss grad av omfordeling, forutsatt at minstekrav overholdes.

Omfordelings-
muligheten er ytterligere noe begrenset for næringsbygg, for å unngå at langlivede kvaliteter i bygningskroppen byttes ut med mindre robuste installasjons-
tekniske tiltak.

TEK10 § 14-3 andre og tredje ledd

TEK10 § 14-5

Dersom krav til energieffektivitet dokumenteres oppfylt ved rammekravsmetoden (TEK10 § 14-4)

1

Kan det fremvises beregninger som viser standardisert netto energibehov for bygningen

Beregninger skal være utført med beregningsprogram basert på beregningsmetodikk og standardiserte inndata (innetemperatur, utetemperatur, driftstider, internlaster med mer) gitt i NS 3031.

TEK10 § 14-1 andre ledd

1

Er beregnet netto energibehov lavere enn rammekrav for aktuell bygnings-kategori?

Netto energibehov oppgis i kWh/m2 år. Be om utskrift av gjennomført kontrollberegning. Beregningen skal omfatte alle energiposter, dvs. bygningens totale energibudsjett. Energipostene listes i Tabell 5 i NS3031. Flerfunksjonsbygg skal sonedeles.

TEK10 § 14-4

2

Er oppvarmet BRA beregnet korrekt?

BRA regnes om areal innenfor ytterveggene, uten fratrekk for areal av innvendige vegger.

Oppvarmet areal er areal som tilføres varme fra bygningens varmesystem, enten direkte fra varmelegemer eller via oppvarmet ventilasjonsluft.

TEK10 § 14-1 første ledd

Krav til energieffektivitet

(krav om at bygningen skal ha et lavt energibehov)

Tilsyn på byggeplass

Spørsmål

Kommentarer og illustrasjoner

Hjemmel

Avvik funnet

Avvik rettet

Merk- nader

1

Er produksjonsunderlaget tilgjengelig på byggeplass?

SAK10 § 12-4 bokstav a

3

Har alle deler av yttervegg isolasjonstykkelse over eller lik 20 cm?

Hvis nei:

Sjekk om følgende forhold likevel kan tilsi at krav til energieffektivitet oppfylles:

1. Andre deler av ytterveggen har tykkelse over 20 cm

2. Det benyttes nye, mer effektive, isolasjonsmaterialer

U-verdier beregnes som gjennomsnitt for hver enkelt bygningsdel, eksempelvis for ytterveggen.

Et av minstekravene er at ytterveggens U-verdi aldri skal være høyere enn 0,22.

U-verdi på 0,22 tilsvarer normalt, med dagens isolasjons-
materialer, yttervegg med en isolasjonstykkelse på 20 cm.

TEK10 § 14-5 første ledd

4

Har vinduene U-verdi som angitt i produksjons-underlaget?

Be om produkt-dokumentasjon.

Merk minstekrav for vindu/karm U-verdi = 1,6

Husk at U-verdien beregnes som gjennomsnitt for alle glass/vindu/dører inkludert karm/ramme.

TEK10 § 14-3

5

Er kuldebroer forsøkt unngått, eventuelt isolert?

Hvis nei:

Sjekk om overoppfyllelse av andre tiltak kan tilsi at krav til energieffektivitet likevel oppfylles

Utkragede betong-konstruksjoner, eksempelvis etasjeskiller og balkonger, er typiske kuldebroer («broer» som leder varmen rett ut gjennom ytterveggen).

Minst 10 cm av isolasjon i yttervegg bør ligge på utsiden av alle tunge bærende materialer. Vinduer bør plasseres med ytterkant innenfor isolert sjikt.

TEK10 § 14-3 første ledd, bokstav a, nr. 6

6

Er vindsperresjiktet uten unødig mange skjøter.

Vindsperresjiktet er et pustende produkt mellom ytterkledning og isolasjonssjikt.

TEK10 § 14-5 første ledd

6

Er skjøtene i dampsperre og vindsperre teipet og klemte?

TEK10 § 14-5 første ledd,

§ 13-18

6

Er eventuelle skader reparert tilfredsstillende?

TEK10 § 14-5 første ledd

6

Er gode tetteprodukter (teip, mansjetter, fugemasse) brukt for å hindre uønskede luftlekkasjer ved gjennomføringer som pipe, ventilasjons-
kanaler, ol.?

TEK10 § 14-5 første ledd

7

For boliger dokumentert etter energitiltaksmetoden: Er flere av følgende tiltak gjennomført for å unngå behov for lokalkjøling (minimumskravet er gjennomføring av tiltak 1) eller 5):

1. utvendig solskjerming på solutsatte vinduer/glassfelt

2. redusert vindusareal i solutsatt fasade

3. utspring (eksempelvis takutstikk) over store sørvendte glassareal

4. naturlig skjerming (vegetasjon, terreng) av store sørvendte glassareal

5. mulighet for gjennomlufting

6. ingen utvendige flater med høy absorpsjonsevne

7. innvendige utildekkede tunge konstruksjoner i betong, mur eller lignende

Valg av solskjermings-
utstyr må balansere ulike krav som dagslystilgang, redusert oppvarmings-
behov og redusert kjølebehov.

TEK10 § 14-3 første ledd, bokstav c, nr. 3

8

Er trematerialer (spesielt stenderverk, sviller, sperrer ol) tørket tilstrekkelig før lukking av konstruksjonen?

Vises ved fuktmåling. Fuktinnholdet skal være under 20 vektprosent for å unngå problemer med fukt og muggsopp-
dannelse.

TEK10 § 13-19

Krav til energiforsyning

(krav om å tilrettelegge for bruk av fornybare og CO2-nøytrale energiløsninger for å dekke vesentlig del av varmebehovet)

Dokumenttilsyn

Spørsmål

Kommentarer og illustrasjoner

Hjemmel

Avvik funnet

Avvik rettet

Merk- nader

9

Kan det fremlegges dokumentasjon/ beregninger som viser at prosjekterte varmeløsninger kan dekke henholdsvis 40 og 60 % av bygningens totale varmebehov, og at disse er basert på andre løsninger enn direktevirkende elektrisitet eller fossile brensler.

40%-kravet gjelder for bygninger under 500 m2 og 60%-kravet gjelder for bygninger over 500 m2.

Varmebehovet omfatter varme til romoppvarming, ventilasjonsvarme og varmt vann.

Med alternative varmeløsninger menes her andre varmeløsninger enn de basert på direktevirkende elektrisitet (panelovner og elektrokjeler) eller fossile brensler (olje, naturgass og parafin).

Typiske løsninger for å tilfredsstille kravet kan være solfanger, fjernvarme, varmepumpe, pelletskamin, vedovn, biokjel, biogass, bioolje, etc.

TEK10 § 14-7, andre og tredje ledd

9

Dersom en boligbygning planlegges oppvarmet utelukkende med direktevirkende elektrisitet (panelovner) og vedovn, er det da vist at

1. andre løsninger gir merkostnader over bygningens livsløp?

eller

2. totalt varmebehov for boligbygningen, beregnet for standardisert klima, er lavere enn 15000 kWh pr. år?

Se formler i veiledningstekst til TEK10 § 14-7 fjerde ledd.

Beregningen foretas for et livsløp på 50 år for boligbygningen . Installasjonenes levetid settes til 20 år.

Varmebehovet omfatter varme til romoppvarming, ventilasjonsvarme og varmt vann.

TEK10 § 14-7 fjerde ledd

Krav til energiforsyning

(krav om å tilrettelegge for bruk av fornybare og CO2-nøytrale energiløsninger for å dekke en vesentlig del av varmebehovet)

Tilsyn på byggeplass

Spørsmål

Kommentarer og illustrasjoner

Hjemmel

Avvik funnet

Avvik rettet

Merk- ader

9

Er det installert oljekjel for bruk til grunnlast ?

Oljekjel er kun tillatt installert for å dekke spisslasten (dvs. ca 20 % av varmebehovet).

TEK10 § 14-7 første ledd

9

Er det installert varmekilde basert på fornybar energikilde?

Typiske løsninger for å tilfredsstille kravet kan være solfanger, fjernvarme, varmepumpe, pelletskamin, vedovn, biokjel, biogass, bioolje, etc.

Varmeløsningene må kunne tas i bruk med det samme bygningen er ferdigstilt og må kunne brukes kontinuerlig gjennom bygningens levetid.

TEK10 § 14-7

6. Rapportering

Rapportering til direktoratet om tilsynsaktiviteten i perioden

Etter utløpet av 2014 skal kommunene rapportere til Direktoratet for byggkvalitet om gjennomførte tilsyn innenfor de prioriterte tilsynsområdene. Rapporteringen vil skje online ved bruk av questback. Kommunene vil få nærmere informasjon om nettadresse når det nærmer seg tidspunktet for innrapportering.

Det er i første rekke ønskelig med en oversikt over antall gjennomførte tilsyn, antall avvik som er avdekket og status for retting.

Tema

Antall tilsyn

Antall avvik

Antall avvik fordelt på avvikstype

Mangelfull dokumentasjon

Mangelfull prosjektering

Mangelfull utførelse

1. Overordnede krav til energi-effektivitet

2. Måleregler

3. Isolasjons-standard

(gulv, vegg og tak)

4. Vinduskvalitet

5. Kuldebroer

6. Tetthet

7. Kjølebehov

8. Fuktproblematikk

9. Energiforsyning

Totalt antall

Antall avvik rettet

I tillegg ønskes en beskrivelse av følgende:

  • hovedinntrykkene fra tilsynsvirksomheten

  • hvilke krav synes vanskeligst å oppfylle

  • er det en nedgang i antall avvik

  • årsaker til manglende etterlevelse av krav

  • årsaker til manglende retting av krav

  • hvilke spørsmål har vært mest egnet/anvendbare i tilsynet


Vedlegg

Vedlegg 1 Energikravene i TEK10 kap. 14

I Norge har energikvalitetene til bygninger vært regulert i mange år. Tidligere omfattet de tall­festede energibestemmelsene kun varmeiso­lering av bygningskroppen (klimaskjermen). I dag er kravene skjerpet og regulerer en rekke forhold som påvirker bygningens totale energibehov.

Det er relativt nytt at også byggets energi­forsyning reguleres. Hovedregelen er at byg­get skal tilrettelegges slik at romoppvarming, inklu­dert oppvarming av ventilasjonsluft og tappevann (varmtvann), kan foregå med annen energiforsyning enn direktevirkende elektrisi­tet og/eller fossile brensler (olje, gass og para­fin) hos sluttbruker.

I 2007 ble det foretatt en større skjerping av energikravene i byggteknisk forskrift (TEK10) som blant annet innebar høyere isolasjonsstandard , tettere bygg og bedre vinduer. Disse kravene hadde en overgangsperiode frem til 1. august 2009.

Energikravene i TEK10 ble også revidert i 2010 med noen mindre endringer med overgangsperiode frem til 1. juli 2011.

Det er etablert to alternative og likeverdige metoder for å dokumentere oppfyllelse av krav til energieffektivitet. Disse presenteres nedenunder.

Energitiltaksmetoden

Krav til energieffektivitet oppfylles dersom det kan vises at alle tiltakene listet i tabellen under er prosjektert og/eller utført.

Energitiltak i TEK10 § 14-3

  • Samlet glass-, vindus- og dørareal: maksi­malt 20 % av bygningens oppvarmede BRA

  • U-verdi yttervegg: 0,18 W/m²K

  • U-verdi tak: 0,13 W/m²K

  • U-verdi gulv på grunn og mot det fri: 0,15 W/m²K

  • U-verdi glass/vindu/dør: 1,2 W/m²K

  • Normalisert kuldebroverdi

    • 0,03 W/m²(BRA)K for småhus

    • 0,06 W/m²(BRA)K for øvrige bygninger

  • Lufttetthet:

    • 2,5 luftvekslinger per time ved 50 Pa trykkforskjell for småhus

    • 1,5 luftvekslinger per time ved 50 Pa trykkforskjell for øvrige bygninger

  • Boligbygning: Gjenvinning av 70 % av varmen i ventilasjonsluften

  • Øvrige bygninger: Gjenvinning av 80% av varmen i ventilasjonsluften

  • SFP faktor

    • 2,5kW/(m³/s) for boligbygning

    • 2,0 kW/(m³/s) for øvrige bygninger

  • Tiltak som eliminerer bygningens behov for lokalkjøling

  • Natt- og helgesenking av inne­temperatur

Energitiltak kan fravikes etter nærmere regler.

Energirammer

Det andre alternativet for å dokumentere oppfyllelse av energi­kravene i TEK10 § 14-2, er å gjennomføre en kontroll­beregning som viser at samlet netto energi­be­hov ikke overskrider fastsatt energi­ramme, an­gitt i kWh/m² oppvarmet BRA per år. Alle energi­poster skal inngå i kontroll­beregningen. Kontrollberegningen skal foregå etter regler fastsatt i NS 3031.

Det skal benyttes faste og standardiserte verdier for bruksavhengige data som inne­tempera­turer, driftstider, internvarme­tilskudd, energibehov til varmtvann, belysning og elek­trisk utstyr, samt klimadata for Oslo (lands­gjennomsnitt). Verdiene finnes i NS 3031. Ved beregning av netto energibehov tas det ikke hensyn til systemvirkningsgrader og varme- eller kjølefaktorer for varme- og kjøle­anlegg.

Energirammer i TEK10 § 14-4 (kWh pr m² oppvarmet BRA per år):

  • Småhus: 120 + 1600/oppvarmet BRA

  • Boligblokk: 115

  • Barnehage: 140

  • Kontorbygg: 150

  • Skolebygg: 120

  • Universitet/Høyskole: 160

  • Sykehus: 300 (335)

  • Sykehjem: 215 (250)

  • Hoteller: 220

  • Idrettsbygg: 170

  • Forretningsbygg: 210

  • Kulturbygg: 165

  • Lett industri/verksteder: 175 (190)

Tallene i parentes gjelder for arealer der varmegjenvinning av ventilasjonsluft medfører risiko for spredning av forurensning/smitte. En bygning vil kunne bestå av arealer med ulike bruksfunksjoner. Eksempelvis er det vanlig at nye forretningsbygg inneholder både kontor­arealer og leiligheter, samt kanskje også lokaler for ulike typer helsetjenester m.m. Dette er virksomheter med ulike driftsbetingelser, og med ulike energi­rammer. I slike bygninger gjelder ramme­kravene for bygningskategoriene tilsvarende for de respektive arealene. Det vil derfor være naturlig å beregne de ulike bruks­funksjonene som separate energisoner etter regler gitt i NS 3031.

Bygningskategorier som faller utenfor de 13 defi­nerte kategoriene i forskriften dokumen­teres som for den bygningskategorien som ligner mest på den aktuelle bygningen, eller etter energitiltaks­modellen.

Minstekrav

Minstekravene i forskriftens TEK10 § 14-5 er absolutte. Det gis ikke anledning til å gjøre det dårligere enn minstekravene, uansett bruk av omfordeling mellom energitiltak eller ved beregning av byggets netto energibehov.

Minste­kravene regulerer også:

  • fritidsboliger mellom 50 m² og 150 m 2 . For fritidsboliger over 150 m² gjelder samme energikrav som til småhus. Fritids­boliger under 50 m² BRA er unntatt energi­kravene. U-verdiene gjelder som gjennomsnitt for de ulike bygningsdelene.

  • bygninger med oppvarmet BRA under 30 m²

Minstekrav (bygning) i TEK10 § 14-5 første ledd

  • U-verdi yttervegg: 0,22 W/m²K

  • U-verdi tak: 0,18 W/m²K

  • U-verdi gulv på grunn og mot det fri: 0,18 W/m²K

  • U-verdi glass/vindu/dør: 1,6 W/m²K

  • Lufttetthet: 3,0 luftvekslinger per time ved 50 Pa trykkforskjell

Krav til rørisolasjon som minstekrav ble tatt inn i TEK10.

Det er også tilkommet to nye minstekrav for alle bygningstyper utenom småhus. Det ene setter et maksimumskrav til glassareal multiplisert med U-verdi. Det andre setter krav til solfaktor i glassarealet i solbelastet fasade, i den hensikt å unngå overoppheting og kjølebehov.

Energiforsyning

I TEK10 § 14-7 settes krav om at bygning skal tilrettelegges for at cirka halvparten, og mini­mum 40 prosent, av energi­behovet til varmt­vann og romopp­varming (inklu­dert opp­varming av ventilasjons­luft) kan dekkes av annen energi­forsyning enn direktevirkende elektrisitet (panelovn, elektrokjel) og/eller fossile brensler hos slutt­bruker (olje, gass og parafin). Kravet er satt til 60 % for bygninger over 500 m 2

Typiske løsninger som kan brukes til å oppfylle kravet vil være fjernvarme, nær­varme, alle typer varmepumper, solfanger, biokjeler, bio­pel­letskamin eller vedovn.

For boligbygninger kan ovennevnte krav fravikes der

  • hovedkravet fører til merkostnader over bygget livsløp. Dette betyr at det gis mulighet til å regne på privat­økonomisk lønnsomhet over byggets livsløp gjen­nom å regne ut nåverdi for investering i ulike aktuelle varmesystem. En formel for nå­verdi­betraktninger er gitt i veiledningen til for­skriften. Ved gjentatt påvist negativ nåverdi for ulike alternativer til elektrisitet og/eller fossil opp­varming kan hovedkravet til energi­forsyning fravikes.

  • bygningens samlede varmebehov er under 15000 kWh/ år

Dersom hovedkravet til energi­forsyning fravikes, skal boligenheter over 50 m² likevel ha skorstein og lukket ildsted for bruk av bio­brensel, for eksempel vedovn eller biopel­lets­kamin. En kan se bort fra dette tilleggskravet dersom bygningen tilfredsstiller passivhusnivå.

Fjernvarme

Der det gjennom planbestemmelser er gitt tilknytningsplikt, skal bygget, uan­sett andre energiløsninger, ha varmesystem som kan nytte fjernvarme.

dibk
dibk.no
print-front-back-image.jpg

Fant du det du lette etter?

Takk for at du tok deg tid til å svare!

Om Direktoratet for byggkvalitet

Om oss

Kontakt oss

Ledige stillinger

Høringer

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Fellestjenester Bygg

 

Presse og nyheter

Presse

Abonner på nyhetsbrev

Nyhetsarkiv

Offentlig postjournal

Rapporter og publikasjoner

Klimapartnerskap for byggenæringen

 

Arrangementer

Byggesaksdagene

Byggkvalitetsdagen

 

Construction Products

Product contact point for construction